هشدار نور: 50 درصد مناطق زیر کنترل طالبان را در یک چشم به‌هم‌زدن می‌گیریم

© Photo / Facebook account of General Ata Mohammad Noorهشدار نور: 50 درصد مناطق زیر کنترل طالبان را در یک چشم به‌هم‌زدن می‌گیریم
هشدار نور: 50 درصد مناطق زیر کنترل طالبان را در یک چشم به‌هم‌زدن می‌گیریم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.05.2021
عضو شوید
والی پیشین بلخ می‌گوید، در صورتی که مجبور به جنگ با طالبان شود، ۵۰ درصد مناطق زیر کنترل این گروه را در یک چشم به‌هم‌زدن دوباره می‌گیرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه صبح کابل، عطا محمد نور والی پیشین بلخ که روز پنج‌شنبه (13 می)، هنگام ادای نماز عید در شهر مزارشریف صحبت می‌کرد، گفت که در صورتی که طالبان خواسته‌های مردم افغانستان را نادیده بگیرند و جنگ را ادامه بدهند، حاضر است با نیروهای امنیتی کشور همکاری کند.

او افزود: "اگر بسیج به‌میان آمد، بسیج واقعی، من درحضور همین هزاران نفر که این‌جا هستند، صدا می‌زنم و قول می‌دهم که پنجاه درصد مناطق زیر اداره‌ی طالبان را در صورتی که جنگ شود و من دعا می‌کنم جنگ نشود، در یک چشم به هم زدن می‌گیریم".

غنی به طالبان: مردم افغانستان آغوش باز کرده‌ که بیایید - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.05.2021
غنی به طالبان: مردم افغانستان آغوش باز کرده‌ که بیایید

به گفته‌ی عطامحمد نور، مردم افغانستان خواستار جنگ نیستند. آقای نور از طالبان نیز خواست که گفت‌وگوهای صلح را از سر بگیرند.

او هم‌چنان از گروه طالبان خواست که آتش‌بس را تمدید کنند.

از سویی هم، مارشال عبدالرشید دوستم، معاون پیشین ریاست‌جمهوری، می‌گوید که دولت و طالبان باید خشونت‌ها را کاهش دهد و آتش‌بس سه‌روزه‌ی عید را تمدید کنند.

آقای دوستم ضمن این که بر نقش اقشار مختلف مردم در روند صلح تأکید کرد، هم‌چنان از طالبان خواست که دست از جنگ بر دارند. «مسلمان هستیم. یکی در برابر دیگری جنگ نکنیم. اگر جنگ کنیم باید متحدانه در برابر کشورهایی بجنگیم که به خاک ما چشم دوخته اند.»

این در حالی است که گروه طالبان، سه روز عید را آتش‌بس اعلام کرده و از جنگ‌جویانش خواسته است که از حملات تهاجمی علیه نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان خودداری کنند. دولت افغانستان نیز آتش‌بس طالبان را پذیرفته است.

با این حال، در نخستین روز عید سعید فطر و نخستین روز آتش‌بس، چندین انفجار رخ داده است که در نتیجه‌ی آن، هفت نفر در کندهار و دو نفر در کندز کشته شدند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала