فرود موفقیت‌ آمیز نخستین کاوشگر چین به سطح مریخ + ویدئو

© CNSAفرود موفقیت‌ آمیز نخستین کاوشگر چین به سطح مریخ
فرود موفقیت‌ آمیز نخستین کاوشگر چین به سطح مریخ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.05.2021
عضو شوید
با فرود موفقیت آمیزفضا پیمای حامل کاوشگر بر روی سطح کره مریخ، چین دومین کشوری شد که یک کاوشگر روی سطح مریخ دارد.

 به گزارش اسپوتنیک، خبرگزاری شینهوا  با استناد از سازمان ملی فضایی چین اعلام کرد که این کشور نخستین ساعات بامداد شنبه توانسته روبات مریخ‌نورد ژرانگ را با موفقیت بر سطح سیاره سرخ فرود آورد.

 به این ترتیب پس از فرود موفقیت آمیز این مریخ نورد بر روی سیاره سرخ، چین دومین کشوری خواهد بود که مستقلانه  مریخ نورد خود را به سیاره سرخ می‌فرستد.

تاکنون فقط آمریکا توانسته بود با فناوری پیشرفته فضایی خود یک روبات مریخ‌نورد را با موفقیت روی سطح این سیاره فرود آورد.

این مریخ نورد بخشی از فضاپیمای

Tianwen-1  است (این فضاپيما با موفقیت از پایگاه پرتاب‌های فضاپیمای مرکز فضایی ون‌چانگ در 23  جولایٔ سال 2020 با یک موشک پرتاب شد) .

مریخ نورد از اوایل امسال مشغول مدار زدن دور مریخ است. کاوشگر Tianwen-1  شامل یک مدارگرد، یک سطح‌نشین و یک مریخ‌نورد به نام «ژورونگ» است.

پیشتر؛ سازمان فضایی ملی چین (CNSA) اعلام کرده بود، طبق برنامه ریزی‌ها قرار است مریخ نورد وارد اتمسفر رقیق سیاره سرخ شود و در منطقه‌ای فرود بیاید که قبلاً لندر وایکینگ 2 ناسا در سال 1976 میلادی فرود آمده بود.

گفتنی است ماموریت چین به مریخ از جمله شامل چند پروژه جدید فضایی است که این کشور دنبال می‌کند و شامل قرار دادن فضانوردان چینی در کره ماه و ایجاد یک ایستگاه فضایی تا سال 2022 است.

چین پیش از این هم در سال 2011 میلادی برای پرتاب کاوشگر به مقصد مریخ تلاش کرده بود، اما این ماموریت شکست خورد و فضاپیمای چینی پس از پرتاب از پایگاه قزاقستان، در جو زمین سوخت.

این بار چین نه تنها بطور مستقل برای اجرای این ماموریت وارد عمل شده، بلکه همزمان مجموعه‌ای از یک مدارگرد و یک مریخ نورد را به مریخ فرستاده است تا سرعت انجام ماموریت‌هایش را افزایش دهد.

سرعت پیشرفت برنامه‌های فضایی چین در دو دهه اخیر قابل توجه بوده است. در سال 2003 میلادی یانگ لیوی به عنوان نخستین فضانورد چینی رهسپار مدار زمین شد و سال گذشته نیز فضاپیمای «چانگ ای- 4» توانست با «موفقیت کامل» روی نیمه پنهان ماه بنشیند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала