مصاحبه اختصاصی با محقق؛ انتقام خون کودکان را در میدان جنگ می‌گیریم + ویدیو

© Sputnik / Zakarya Safariمصاحبه اختصاصی با محقق؛ انتقام خون کودکان را در میدان جنگ می‌گیریم + ویدیو
مصاحبه اختصاصی با محقق؛ انتقام خون کودکان را در میدان جنگ می‌گیریم + ویدیو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.05.2021
عضو شوید
محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و مشاور ارشد رییس جمهور در امور امنیتی و سیاسی در مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک افغانستان درمورد آتش‌بس، نشست صلح در ترکیه و انتقام خون کودکان جان‌باخته در انفجار در مقابل مکتب سید الشهدا، صحبت نمود.

اسپوتنیک: طالبان سه روز عید را آتش‌بس اعلان کردند آیا امکان تمدید این آتش‌بس وجود دارد؟

محقق: اقدامی خوبی است آتش‌بس سه روزه؛ اما این تبدیل به یک امری شده که در روزهای بطور طبیعی همه ساله در روزهای عید آتش‌بس باشد.
این یک اقدام خوب است، اما برای دوام این مساله ضمانتی وجود ندارد. با خروج نیروهای امریکایی طالبان به این فکر آمد که می‌توانند به هرجای دست‌آورد داشته باشند. خواهش ما از همه طرف‌ها فکر کردن به سیاست است نه جنگ اگر قرار است کسی چیزی بدست بیاورد باید در میز مذاکره بدست آورد.


اسپوتنیک: فکر نمی‌کنید این آتش‌بس فرصتی است برای  مستحکم کردن سنگرهای جنگ؟

محقق: در سه روز نمی‌توانند چنان آمادگی بگیرند، فکر می‌کنم بر اساس روند عادی همه ساله در روزهای عید بصورت طبیعی یا بدست آوردن نظر مردم انجام می‌شود.

اسپوتنیک: با وجود افزایش عملیات نیروهای امنیتی و با خروج نیروهای امریکایی، فکر می‌کنید نیروهای امنیتی توان مبارزه در مقابل طالبان را داشته باشند؟

محقق: طالبان فکر می‌کنند با خروج نیروهای امریکایی نیروهای امنیتی توان مقابله در مقابل آنها را ندارند، طالبان آمادگی گرفته بودند تا با آغاز خروج نیروهای بین‌المللی بتوانند ولایت‌هایی چون هلمند، ارزگان، غزنی، کندز، بغلان و سرپل را تصرف کنند؛ اما در موج اول حملات که قبل از عید بود در هلمند و بغلان تلفات زیادی داشتند با این‌که تلفات از هر دو طرف بود اما چیزی برای شان حاصل نشد. به این ترتیب قرار نیست کسی از جنگ دست‌آورد داشته باشد.

اسپوتنیک: به برگزاری نشست ترکیه چقدر امیدوار هستید؟

محقق: اگر طالبان بدانند در میدان جنگ چیزی بدست نمی‌آورند مجبور به انتخاب میدان صلح می‌شوند و اگر بدانند که تا برگزاری نشست صلح کاری می‌توانند از آن دریغ نخواهند کرد و برای بدست آوردن منفعت‌شان نشست را به تأخیر انداخته و خواست‌های بلندی را مطرح می‌کنند.

اسپوتنیک: به برگزاری این نشست استانبول خوش‌بین هستید؟

محقق: میدان جنگ خط‌ مش صلح را تعیین می‌کند ما امیدوار هستیم این نشست انجام شود و این نشست به نیت صلح و برابری برگزار شود.

اسپوتنیک: شما گفتید قرار است انتقام خون شهدای مکتب را در برچی بگیرید، این حمله را طالبان به دوش نگرفتند شما از که قرار است انتقام بگیرید؟

محقق: ما قرار نیست شبیه خود حمله کننده‌ها انتقام بگیریم اگر کودکان مارا کشتند کودکان شان را بکشیم؛ اما در میدان جنگ جواب شان را خواهیم داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала