متهم نمودن روسیه برای چک شرم آور است

© Sputnik / Vladimir Pesnya /  مراجعه به بانک تصاویر سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه
سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.05.2021
عضو شوید
لاوروف ماجرای انفجارات دیپوی مهمات وربتیکا را برای جمهوری چک شرم آور خواند.

به گزارش اسپوتنکی، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: جمهوری چک با شرم آورى ماجراى انفجار در دیپوهای تسلیحات نظامی در وربتیکا را روشن می کند.

بیرق چک - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.05.2021
صدراعظم چک خواهان روابط آرام با روسیه شد

لاورف افزود: "ما می گویم که آنها در ثبوت جرم سردرگم شده اند، قرائین جدید و بیشتری را مطرح می کنند. چکی ها قبل از اخراج دیپلمات های روسیه از کشور شان، باید در خانه خود این مساله را همه جانبه بررسی می کردند، اما قبل از اینکه تحقیقات تکمیل شود، روسیه را متهم کردند. "

پیش از این، میلوس ضمان، رئیس جمهور چک گفته بود که انفجارها در وربتیکا می توانست طوری ترتیب داده شود که کمبود مهمات در انبارها پنهان شود. در همان زمان، او به ماریا بنشوا وزیر وزارت عدلیه مراجعه کرد، که به گفته وی، با او در این مورد گفتگو کرده بود. متعاقباً، وزیر عدلیه سخنان رئیس دولت را تکذیب کرد و گفت که وی به جز نسخه درباره منشأ "روسی" انفجارها، از نسخه های دیگری اطلاع ندارد.

در 17 اپریل، مقامات چک تصمیم خود را برای اخراج 18 دیپلمات روسی اعلام کردند. براساس گزارش رسانه های اروپایی، دیپلمات های اخراج شده اعضای اطلاعات روسیه بودند و مخفی کار می کردند. ادعا شده بود که سرویس های ویژه روسی در انفجاری انبار مهمات در دهکده Vrbetice چک ، که منجر به کشته شدن دو نفر شد، نقش داشتند.

روسیه به اولتیماتوم چک جواب داد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.04.2021
روسیه به اولتیماتوم چک جواب داد

مسکو این اتهامات را رد کرد و به تلافی آن، وزارت خارجه روسیه 20 دیپلمات چک را غیر مطلوب اعلام کرد. بعداً، یاكوب كولگانك، وزیر وزارت امور خارجه جمهوری چک خواستار بازگشت دیپلماتهای اخراج شده توسط روسیه شد. پراگ که هیچ پاسخ مثبتی دریافت نکرد، با اعلام مهلت تا پایان ماه می، مجدداً از کاهش در اندازه سفارت روسیه خبر داد.

در 14 می، دولت روسیه فهرست کشورهای غیر دوست را تصویب کرد، که فعلاً فقط جمهوری چک و ایالات متحده شامل آن می باشد.

وزارت خارجه چک، به نوبه خود، گفت که تصمیم مسکو برای قرار دادن این جمهوری در لیست کشورهای غیر دوست "به عنوان یک گام دیگر به سمت تشدید روابط" نه تنها با پراگ، بلکه همچنین با اتحادیه اروپا و متحدان آن تلقی می شود. میلوس زمان رئیس جمهور چک تصمیم روسیه را "حماقت" خواند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала