غنی: افغانستان پس از خروج آمریکا برای جنگ با طالبان "آماده" است

© Photo / Facebook/AGمحمد اشرف غنی
محمد اشرف غنی  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.05.2021
عضو شوید
رییس جمهور غنی هشدارمی دهد که طالبان از راه جنگ نمی توانند که قدرت را به دست بیاورند.

به گزارش اسپوتنیک، محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور درگفت وگو با تلویزیون PBS آمریکا ازآماده گی‌های حکومت برای جنگ با طالبان پس از پایان روند بیرون شدن نیروهای خارجی ازافغانستان تاکید کرد.

آقای غنی می گوید که کلید گفت وگو ها در پذیرفته شدن سرنوشت نظام آینده بر بنیاد انتخابات نهفته است.

رییس جمهور گفت که اگر در باره یک نظام انتخاباتی توافق به دست نیاید، تمامی دستاوردهای دودهه گذشته به شمول حقوق زنان، جوانان واقلیت ها زیرپرسش خواهند رفت.

رییس جمهور غنی در این گفتگو به نگرانی ها همزمان با ادامه روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان پاسخ گفت و از آماده گی‌ها برای از میان برداشتن تهدیدها پس از پایان خروج نیروهای خارجی اطمینان داد.

غنی به طالبان: مردم افغانستان آغوش باز کرده‌ که بیایید - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.05.2021
غنی به طالبان: مردم افغانستان آغوش باز کرده‌ که بیایید

آقای غنی گفت: «تهدید هراس افگنی تغییر کرده است، اما از بین نرفته است. همه ما در این باره توافق کرده ایم. دوم این که ایالات متحده متعهد به پشتیبانی مالی در بخش های امنیتی ، اقتصادی  و بشردوستانه  است . زیرا خوشبختانه ایالات متحده ارزش حمایت از دستاوردهای بیست سال گذشته را می داند و بحث ما بسیار یک بحث پر بار بوده است.»

رییس جمهور غنی پذیرفته شدن انتخابات را از سوی طالبان کلیدی برای پیروزی مذاکرات صلح می داند.

آقای غنی افزود: «کلید گفتگوی سیاسی این است که طالبان بپذیرند که نظام  سیاسی آینده افغانستان مبتنی بر انتخابات است. این مسئله اصلی است. سایر موارد قابل بحث و گفتگو اند ، اما اگر آن مسئله اساسی یعنی انتخابات پذیرفته نشود ، حقوق و مسئله دستاوردهایی که در بیست سال گذشته اتفاق افتاده اند ، به ویژه حقوق ودستاوردهای  زنان ، جوانان ، اقلیت ها و همه اقشار جامعه زیر پرسش خواهند رفت.»

با این همه رییس جمهور غنی هشدارمی دهد که طالبان از راه جنگ نمی توانند که قدرت را به دست بیاورند.

رییس جمهور غنی در حالی از مدیریت اوضاع پس از پایان روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان اطمینان می دهد که روز گذشته فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان از شدت خشونت ها پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان هشدار داده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала