حذف شدن و نشدن تحریم ها علیه طالبان؛ چالش جدید فرا راه صلح در افغانستان

© Sputnik / Юлия Троицкаяحذف و عدم حذف تحریم ها علیه طالبان؛ چالش جدید فرا راه صلح در افغانستان
حذف و عدم حذف تحریم ها علیه طالبان؛ چالش جدید فرا راه صلح در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.05.2021
عضو شوید
وزیر خارجه افغانستان موضوع حذف تحریم ها علیه سران طالبان را قبل از اعلام آتش بس و توافق صلح در افغانستان غیر قابل بحث می داند، این در حالیست که سخنگوی طالبان چنین اظهارات را نشاندهنده عدم علاقمندی برای حل مشکلات خواند.

با این‌که دولت افغانستان با گذشت هر روز سنگینی بار جنگ را بیشتر می‌کشد ولی از سرنوشت گفت‌وگو های صلح افغانستان خبری نیست.

قرار بود که نشست استانبول در ماه اپریل سال روان برگزار شود، اما به دلیل اشتراک نکردن گروه طالبان، این نشست به بعد از عید سعید فطر پس انداخته شد، با آن هم تاکنون از چگونگی و تاریخ برگزاری این نشست در ترکیه هیچ سرنخ در دست نیست و دو طرف نتوانسته اند به اختلاف های شان پایان دهند.

طالبان برای اشتراک در این نشست پیش‌شرط های چون آزادی هفت هزار زندانی این گروه و بیرون کشیدن نام شماری از اعضای این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل شد خواست که با واکنش حکومت نیز روبرو شد.

محمد حنیف اتمر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.05.2021
اتمر: پیش از آتش‌بس و توافق صلح، رفع تحریم‌ ها از طالبان امکان پذیر نیست

حکومت افغانستان در واکنش به خواست گروه طالبان بیان داشت که طالبان تنها با خواست های گوناگون و بهانه گیری به دنبال به تعویق افتادن نشست میان افغانستانی ها است و حکومت افغانستان زندانیان این گروه را آزاد نخواهد کرد.

حکومت افغانستان با اشاره به آزادی پنج هزار زندانی طالب افزود که همه ای زندانیان آزاد شده گروه طالبان دوباره به میدان های نبرد برگشته اند و طالبان نیت برای مذاکره در میز گفت‌وگو ندارند.

اما حالا خبرهای از برداشتن تحریم ها علیه گروه طالبان بالا گرفته است، که این موضوع نیز با واکنش وزارت خارجه افغانستان روبرو شده است.

حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه کشور در پیوند به این خبرها گفت، که تاکنون دولت افغانستان هیچ گفت‌وگوی با نهاد های بین المللی نداشته است و این خواست طالبان بدون کاهش خشونت ها و آتش بس قابل تحقق نخواهد بود.

امیر محمد ضیایی، کارشناس مسایل سیاسی می‌گوید، که سازمان ملل متاثر از سیاست های امریکا است و اینکه تحریم ها چه زمانی از گروه طالبان برداشته شود این تصمیم را امریکا خواهد گرفت، از سوی هم امریکا در مورد تعهدات طالبان بی ‌باور شده است.

ضیایی می‌افزاید که هیچ تضمین در مورد پابندی گروه طالبان پس از لغو تحریم ها از گروه طالبان وجود ندارد و جامعه جهانی و افغانستان نیز یاد آوری این موضوع را زود هنگام می‌دانند به دلیل این‌که هنوز خشونت ها در افغانستان کاهش نیافته است و آتش بس اخیر در کشور نیز از سوی دو طرف نقض شده است.

John F. Sopko - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.05.2021
سیگار: روابط طالبان و القاعده همچنان ادامه دارد

در همین حال سید احمد سیلاب، عضو مجلس نمایندگان می‌گوید که در شرایط کنونی که هیچ طرفی به توافق انجام شده پابند نیستند و روند گفت‌وگو های صلح نیز پیش‌رفتی به دنبال نداشته است هر اقدام دیگر به زیان مردم افغانستان است.

وی افزود:

"حکومت افغانستان و گروه طالبان در تلاش امتیاز گیری از هم دیگر هستند و این گفت‌وگو ها به مرحله ای رسیده که طولانی شدن آن به زیان مردم افغانستان پایان می‌یابد، هر روز شمار قربانیان در کشور افزایش پیدا می‌کند و اراده قوی برای صلح در این سرزمین وجود ندارد".

اما به باور سخنگوی تیم مذاکراتی دفتر سیاسی طالبان در دوحه، براساس توافقنامه امضاشده میان این گروه و ایالات متحده امریکا، نقشه و طرح موضوع حذف تحریم ریخته شده و براساس آن باید پیش رفت.
محمد نعیم، سخنگوی تیم مذاکراتی دفتر سیاسی طالبان در دوحه به اسپوتنیک افغانستان گفت:

"اظهاراتی که از طرف هر کس باشد و مخالف توافقنامه باشد، در حقیقت مشکلات را حل نکرده، بلکه اضافه‌تر می‌سازد".

به گفته وی، عملی‌شدن آنچه در توافقنامه ذکر شده، یگانه راه حل مشکلات است و چنین اظهارات مقامات افغانستان نشاندهنده عدم علاقمندی برای حل مشکلات می باشد.

این در حالیست که گزارش های از نهایی شدن فهرست شورای عالی دولت افغانستان به گوش می‌رسد، که اعضای این شورا به شمول رییس جمهور غنی، داکتر عبدالله عبدالله، حامد کرزی و چندین چهره جهادی دیگر می‌باشد.

در همین حال تنش ها بر سر گماشتن داوود لغمانی به حیث والی فاریاب و مخالفت مارشال دوستم، حضور وی هنوز نهایی نشده است اما تلاش ها اینست که ترکیب این شورا باید همه شمول باشد.

با این همه تنش های در ولایات لغمان، هلمند، کندهار، زابل، میدان وردک، بغلان و کندز میان گروه طالبان و نیروهای دولتی افزایش چشم گیر داشته است در تازه ترین درگیری در ولسوالی دلارام ولایت نیمروز پانزده طالب در درگیری با نیروهای دولتی کشته شده است و هنوز سرنوشت گفت‌وگو های صلح و تامین آتش بس در کشور روشن نیست.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала