برگشت چهل هندو و سیک به افغانستان

© Photo / Embassy of the Islamic Republic of Afghanistan - New Delhiبرگشت چهل هندو و سیک به افغانستان
برگشت چهل هندو و سیک به افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.05.2021
عضو شوید
شهروندان هندو و سیک افغانستان که نه ماه پیش وطن خود را ترک کرده بودند دوباره به این کشور برگشتند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، چهل تن از شهروندان هندو و سیک افغانستان که پس از نه ماه به این کشور برگشته اند، می‌گویند که اگر حکومت برای آنها سرپناه دهد، دیگر وطن را ترک نخواهند کرد.
دوصد تن از شهروندان هندو و سیک در ماه اسد سال گذشته هجری خورشیدی از آن‌چه‌که تهدید و تبعیض فزاینده دربرابر خودشان می‌گفتند به هند پناه بردند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.10.2020
کمیسیون حقوق بشر: دولت در مراقبت از حقوق هندوها کوتاهی کرد

پرمجیت کاور، یکی از برگشته گان ضمن اینکه سرپرست سه فرزند خود است، سرپرست چهار فرزند خواهرش نیز است که در حمله ‌گروه داعش بر عبادت‌گاه سیک‌ها در کابل جان باخت: «از دولت سپاسگزار استیم که برای ملت ما و برای اهل هنود که از هند آمدند کمک شده‌است.»
یک شهروند دیگر افغانستان که به هند پناه برده بود، گفته است: «می‌خواهیم که اینجا زنده‌گی بکنیم. در هند زنده‌گی نمی‌توانیم. به ما جای بدهند. جای و خانه باشد که همین‌جا زنده‌گی بکنیم.»
این شهروندان افغانستان که وطن خود برگشته اند، حکومت مقداری موادخوراکی و غیرخوراکی به‌شمول دارو و پول نقد کمک کرده‌است.
درعین حال، حکومت افغانستان وعده فراهم ساختن خانه و مکتب را داده است.احمد خان نافع، رییس مرکز عملیات حالات اضطرار اظهار داشت: «بحث سرپناه، بحث مکتب‌ها، بحث موارد دیگری از سایر نیازمندی‌های بنیادی و اساسی شان را جمهوری اسلامی افغانستان در نظر گرفته است.»
ازسوی هم رندر سنگ خالصه، نماینده هندو سیک های افغانستان در مجلس نمایندگان می‌گوید که در هژده سال گذشته از میان پنج‌هزار سیک کشور تنها نُه‌صد تن در کشور مانده‌اند و جایدادهای آنان در ولایت‌های کابل، غزنی و ننگرهار نیز غصب شده‌اند: «ما امیدوار استیم که جناب رییس صاحب جمهور ما که هدایت لازم برای وزارت شهرسازی و زارت معارف داده‌است در این عرصه هم برای ما کمک شوند.»
عبادتگاه این اقلیت مذهبی در آغاز سال جاری در کابل مورد حمله مرگ‌بار گروه داعش قرار گرفت که تلفات سنگین را برجای گذاشت. برخی از بازمانده‌گان این حمله چندی پیش افغانستان را ترک کردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала