دهمین روز اعتراضات فاریاب؛ هواداران حزب جمعیت به معترضان پیوستند

© https://twitter.com فاریاب: مسئولان واحدهای اداری محلی باید انتخابی شوند
 فاریاب: مسئولان واحدهای اداری محلی باید انتخابی شوند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.05.2021
عضو شوید
تظاهرات مردم فاریاب در شمال افغانستان در اعتراض به انتصاب والی غیربومی وارد دهمین روز خود شد. معترضان همچنان خواهان تعیین والی جدید به خواست مردم هستند.

با گذشت ده روز از اعتراضات مردم فاریاب در مرکز این ولایت، پرچم هواداران صلاح‌الدین ربانی و احمد مسعود در میان تظاهرکنندگان فاریاب برافراشته شده و آنان بار دیگر بر خواست‌شان مبنی به برکناری والی دولت تاکید کردند.

داوود لغمانی؛ والی حکومت برای فاریاب هم گفته که وارد میمنه شده و از این شهر دیدن کرده؛ اما معترضان گفته‌اند که شهر میمنه در اختیار آن‌ها است و والی «دروغ گفته‌است».

احسان‌الله قوانچ؛ دبیر بخش جوانان حزب جنبش ملی در فاریاب به آوا گفت: امروز نیز مانند روزهای گذشته مردم در مظاهره جمع شدند و به تظاهرات‌شان ادامه می‌دهند.

به گفته او، مردم فاریاب خواهان برکناری والی دولت هستند و امروز بار دیگر تاکید می‌کنند که والی باید مطابق خواست مردم تعیین شود.

قوانچ تصریح کرد تا زمان برکناری داوود لغمانی به تظاهرات‌شان ادامه می دهند.

در کنار این، پرچم هواداران صلاح‌الدین ربانی و احمد مسعود در میان تظاهرکنندگان فاریاب برافراشته شده‌است که به گفته رییس بخش جوانان حزب جنبش ملی، هواداران جمعیت از روز دوم در میان تظاهرکنندگان حضور داشته اند.

گزارش ها می رساند که محمد داوود لغمانی؛ والی حکومت در فاریاب گفته که وی وارد شهر میمنه شده و از این شهر دیدن کرده‌است. او تاکید کرده که اگر بخواهد در چند دقیقه وارد دفتر کارش خواهد شد.

اما احسان الله قوانچ؛ دبیر بخش جوانان حزب جنبش ملی ضمن تکذیب سخنان آقای لغمانی گفت که «او دروغ می‌گوید و عوام‌فریبی می کند، در یک اتاقک در لوای قول اردو زندگی می کند، هیچ بلدیت با شهر میمنه ندارد و در ضمن تمام شهر در دست معترضان است و خیمه معترضان در مقابل دروازه مقر ولایت برپا است».

به گفته قوانچ، معترضان به آقای لغمانی اجازه ورود به دفتر کارش را نخواهند داد.

درحالی که اخیرا هواردان جمعیت شاخه عطامحمد نور در فاریاب از والی جدید حمایت شان را اعلام کردند. درکابل لطیف پدرام رهبر حزب کنگره ملی ، در نشست خبری درکابل حمایت اش را مارشال دوستم و حرکت مسلحانه او درفاریاب اعلام کرده و از همه آزادی ها خواهان خواست ازاین اعتراض برای نخستین گام های فدرالی شدن حمایت کنند.

این در حالی است که روز گذشته معترضان در فاریاب برای تعیین والی انتخابات برگزار کردند که در پایان تصمیم گیری را به مارشال دوستم واگذاشتند و گفتند که دوستم هر کسی را که والی تعیین کند آنان می پذیرند.

عنایت‌الله بابر فرهمند؛ معاون شورای عالی مصالحه‌ملی هم می‌گوید که در دهمین روز تظاهرات مردمی در ولایت فاریاب، معترضان فهرستی از کادرهای شایسته‌ این ولایت را به منظور پیشنهاد به ریاست‌جمهوری به مارشال دوستم سپرده‌اند.

در همین حال، با آنکه روز گذشته اداره مستقل ارگان های محلی تاکید کرده بود که داوود لغمانی منحیث والی فاریاب باقی می ماند؛ اما گزارش های تاییدنشده می رساند که پس از اعتراضات گسترده در فاریاب، حکومت توافق کرده که محمد داوود لغمانی را دوباره به کابل برگرداند. بر بنیاد این گزارش‌ها تا زمان تعیین والی توافقی، معاون والی به عنوان سرپرست این ولایت تعیین خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала