ناامنی و قتل‌های هدفمند؛ خود سانسوری خبرنگاران یا هموار ساختن راه برای طالبان؟ + ویدیو

© Sputnik / Zahra Sayasروزنامه نگاری در افغانستان
روزنامه نگاری در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.05.2021
عضو شوید
سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه‌اش اعلام کرده است که افغانستان در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال جاری میلادی، بدون هیچ تغییری، در جایگاه ۱۲۲ باقی مانده است.

در گزارش تازه‌ سازمان گزارشگران  بدون مرز آمده است که افغانستان به دلیل اُفت و یا تغییرات دیگر کشورها در جایگاه خود باقی مانده است، اما همچنان یکی از مرگ‌بارترین کشورهای جهان برای خبرنگاران است.
براساس این گزارش، در جریان سال ۲۰۲۰ میلادی نه تنها ویروس کووید۱۹ جان ده‌ها خبرنگار را در افغانستان گرفته است، بلکه ویروس خشونت افراط‌گرایانه نیز خبرنگاران به‌ویژه خبرنگاران زن را هدف قرار داده است.
سازمان گزارش‌گران بدون مرز (RSF) در این گزارش افزوده است که در جریان سال ۲۰۲۰ میلادی دست‌کم شش خبرنگار و همکار رسانه‌ای در افغانستان به‌شکل هدفمند کشته شدند. 
گزارش‌گران بدون مرز درباره این کشتارها ضمن هشدار برای توقف زنجیره کشتار روزنامه‌نگاران  از مقامات حکومت افغانستان خواهان تحقیق و بررسی جدی شد. 


این سازمان از جامعه جهانی - به ویژه سه کشور ایالات متحده امریکا، آلمان و فرانسه نیز درخواست کرد که از فراخوان RSF به دادستان دیوان کیفری بین‌المللی برای افزودن جنایات اخیر بر تحقیق و بررسی درباره افغانستان، حمایت کنند.  اما؛ آمد آمد طالبان و سهیم شدن آنها در قدرت سیاسی موج نگرانی‌های را در پی داشته که مبادا پس از توافق صلح، آزادی رسانه‌ها و سهم زنان در اطلاع رسانی محدود شود و کارمندان رسانه‌یی دست به خود سانسوری بزنند.
مجیب مهرداد، مدیر مسوول روزنامه «هشت صبح» در گفت‌و‌گو اسپوتنیک افغانستان می‌گوید:«چرخش اطلاعات از طریق رسانه‌ها در افغانستان در شرایط کنونی بی‌سابقه بوده، از طرف دیگر فضای بوجود آمده، فضای حقوقی باز در تاریخ معاصر افغانستان است که از طریق رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری دست به دست می‌شود».
آقای مهرداد، در ادامه با اشاره به تعدد رسانه‌ها در افغانستان باور دارد که افغانستان بر اساس چرخش آزاد رسانه‌ها نسبت به سایر کشورهای دیگر در جایگاه بهتر قرار دارد.
به باور آقای مهرداد صلح تنها در صورتی خوب است که حقوق رسانه‌ها و زنان در پخش خبرها‌ و آزادی بیان نادیده گرفته نشود؛ در غیر این صورت قرار نیست دوباره به گذشته برگردیم.
کشتن هدفمند خبرنگاران سبب دل‌سردی بی‌شمار از خبرنگاران شده است. بیشتری هم دست به خودسانسوری زده و چندی هم ناخواسته مجبور به رفتن از کشور شدند.
روزنامه ماندگار، از روزنامه‌های معتبر در افغانستان است که با همه‌گیری ویروس کرونا در افغانستان ورشکست شده‌است.
پس از کاهش این بیماری روزنامه ماندگار کارش را از سر گرفته است. نظری پریانی، صاحب امتیاز روزنامه «ماندگار» با اسپوتنیک افغانستان می‌گوید:«تهدید که متوجه خبرنگاران است یک فضای خودسانسوری را در خبرنگارن ایجاد کرده و قرار گرفتن افغانستان در جایگاه سابقه‌اش نشان دهنده‌ای وضعیت بد رسانه‌ها بوده نشان‌گر استفاده نادرست از ارزش‌ها است. ما هنوز فرصت بیشتر برای رسیدن به جایگاه بهتر را داریم».
او در ادامه می‌گوید:«با این‌که دولت سیاست محدود کننده‌ای را در عمل با خبرنگاران اعمال کرده تهدیدهای طالبان، زورگویی علیه خبرنگاران و مافیا‌ی مواد مخدر سبب شده است تا جهشی در روند آزادی بیان نداشته باشیم و در یک جای مشخص قرار داشته باشیم».آقای پریانی، باورمند است که با درنظر داشت توافق‌نامه که بین دولت آمریکا و طالبان امضا شده است، آزادی بیان بیش از هر بخشی دیگر در افغانستان متضرر خواهد شد.
در تازه‌ترین مورد نعمت روان، مسئول رسانه‌ای وزارت دارایی افغانستان و مجری سابق تلویزیونی در قندهار ترور شد.
خانواده او به رسانه‌ها گفته‌اند که موتر حامل آقای روان پنجشنه ۱۶ ثور، هدف حمله افراد مسلح ناشناس قرار گرفت و جان باخت.
با این‌حال وضعیت رسانه‌ها و روزنامه‌نگاری در افغانستان نامعلوم بوده و کارمندان رسانه‌یی را بابت حفظ جان‌شان مجبور به خودسانسوری و فرار از کشور کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала