قریشی: اجازه ساخت پایگاه نظامی به آمریکا را نمی دهیم

© AP Photo / B.K. Bangashقریشی: اجازه ساخت پایگاه نظامی به آمریکا را نمی دهیم
قریشی: اجازه ساخت پایگاه نظامی به آمریکا را نمی دهیم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.05.2021
عضو شوید
وزیر امور خارجه پاکستان اعلام کرد: اسلام آباد به هیچ عنوان به آمریکا اجازه ساخت پایگاه نظامی در خاک خود را نمی‌دهد.

به گزارش اسپوتنیک،  به نقل از سایت خبری "داون نیوز"، "شاه محمود قریشی" وزیر امور خارجه پاکستان در واکنش به اذعان دولت آمریکا از آغاز مذاکرات دولت این کشور با چند کشور آسیای میانه جهت استقرار نیرو‌ها در همسایگی افغانستان، گفت: پاکستان هیچ پایگاه نظامی به ایالات متحده نخواهد داد.

وی طی سخنانی در مجلس سنای پاکستان افزود: دولت اسلام آباد همچنین با انجام عملیات‌ پهپادی آمریکا در خاک پاکستان مخالف است و اجازه آن را نمی‌دهد.

امریکا در پاکستان پایگاه بزرگ نظامی می‌سازد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.05.2021
امریکا در پاکستان پایگاه بزرگ نظامی می‌سازد

شاه محمود قریشی در پاسخ به نگرانی اعضای سنا مبنی بر اینکه اگر پس از خروج آمریکا جنگ داخلی در افغانستان شروع و این امر بر پاکستان تأثیر بگذارد، گفت: "پاکستان از عقب نشینی مسئولانه و به موقع نظامیان آمریکایی از افغانستان حمایت می‌کند، چرا که هرگونه خلا در این خصوص می‌تواند افغانستان را به دهه 90 برگردانده و آغازگر جنگ داخلی در این کشور باشد.

گفتنی است به دنبال انتشار اظهارات یک مقام پنتاگون مبنی بر این که پاکستان به ارتش آمریکا اجازه داده تا از فضای هوایی و زمینی خود جهت دسترسی به افغانستان استفاده کند، وزارت امور خارجه پاکستان روز گذشته در بیانیه‌ای صریحا این موضوع را رد و آن را بی اساس دانست.

این موضوع نگرانی مقامات، رهبران سیاسی، مذهبی و اندیشمندان پاکستانی را در پی داشته است از این رو بسیاری از آنان در پیام‌های مجزا ساخت پایگاه نظامی آمریکا در پاکستان را مغایر با منافع امنیت ملی این کشور توصیف و اعلام کردند.

این در حالی است که گروه طالبان نیز از کشورهای منطقه خواسته‌اند که به آریکا اجازه ایجاد پایگاه را ندهند و تأکید کرده‌اند که «اگر خدای ناخواسته بازهم چنین گامی برداشته می‌شود، این اشتباه و بدنامی بزرگ تاریخی خواهد بود».

این گروه در عین حال هشدار داده‌است که «در برابر این‌گونه اعمال نادرست و تحریک‌کننده خاموش نمی‌نشیند».

پیش‌تر گزارش شده‌بود که آمریکا در نظر دارد که در ازبکستان و تاجیکستان پایگاه نظامی ایجاد کند. در این مورد مقام‌های روسیه گفته‌اند که تاجیکستان و ازبکستان پس از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان به این نیروها اجازه استقرار در خاک خود و ایجاد پایگاه را نخواهند داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала