خیال باطل امریکا برای داشتن پایگاه در آسیای میانه

CC BY 2.0 / U.S. Navy photo/Lt. Chad A. Dulac / Headed homeخیال باطل امریکا برای داشتن پایگاه در آسیای میانه
خیال باطل امریکا برای داشتن پایگاه در آسیای میانه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.05.2021
عضو شوید
کارشناسان می‌گوید احتمال موفقیت امریکا در جابجایی نیروهایش در آسیای میانه کم است.

به گزارش اسپوتینک، در حالی که ایالات متحده قصد دارد برای نظارت اوضاع در افغانستان پایگاه‌هایی در کشورهای منطقه داشته باشد، روسیه گفته است که علاقمند نیست نیروهای امریکایی در کشورهای آسیای میانه مستقر شوند.

استانیسلاف پریتچین کارشناس آسیای میانه در مرکز شرق‌شناسی روسیه، در گفتگو با اسپوتنیک افغانستان می‌گوید که مشخص است که روسیه جابجایی نیروهای امریکایی در منطقه را نمی‌پذیرد:

«در این باره سیگنال‌های مشخص ارسال شده است. حضور این نیروها به امنیت کشورهای آسیای میانه نیز هیچ کمک نمی‌کند، پس فکر میکنم چنین چیزی از احتمال به دور است».

آقای پریتچین می‌افزاید که پیشبینی این مساله به طور قطعی سخت است زیرا شرایط همکاری و جدید پیشنهاد مالی امریکایی‌ها نیز تاثیر نیز دارد، اما با آن‌هم کشورهای شوروی سابق به روابط خود با روسیه اهمیت می‌دهند.

به گفتۀ این کارشناس جابجایی این نیروها نه تنها با روسیه تنش ایجاد میکند که چین نیز مخالف این موضوع است:

«همچنان باید در نظر داشت که چین مخالف جابجایی نیروهای امریکایی در منطقه است، آنان در این زمینه نظر خود را در اخرین نشست چین و آسیای میانه واضح بیان کرده اند».

به گفتۀ آقای پرتچین شرایط کنونی با سال 2001 تفاوت زیادی دارد:

«آن زمان در پی حملات یازده سپتمبر، روسیه هم برای امنیت جهانی، کارزار ضد تروریزم و برای عادی‌سازی روابط با امریکا، با استقرار این نیروها موافقت کرد. حالا چنان وضعیتی نیست و چنان برخورد خوب نیز از سوی روسیه و چین قابل انتظار نیست»

وی تصریح کرد که امریکا گزینه‌های زیادی در منطقه ندارد:

«ترکمنستان کشور بی‌طرف است و قانون اساسی‌اش اجازه جابجایی نیروهای خارجی را نمی‌دهد، ازبیکستان همین‌طور، میماند تاجیکستان، قزاقستان و قرغیزستان که هر سه شریک روسیه در پیمان امنیت جمعی استند و مسوولیت‌هایی در چهارجوب این پیمان دارند و روابط شان با شرکای خارجی که از سوی سازمان امنیت جمعی دشمن شناخته میشوند، باید با توافق کلی باشد».

در همین حال روشن نظروف استاد دانشگاه اقتصاد روسیه در نمایندگی شهر تاشکنت می‌گوید که کشورهای آسیای میانه با روسیه تعهد دارند و امکان استقرار این قوا در آسیای میانه کم است:

«روسیه کاملاً حق دارد از کشورهای آسیا میانه انتظار رفتار مناسب در این زمینه داشته باشد. در ازبکستان اسناد فراوانی با استقرار پایگاه و نیروهای خارجی مخالف است و همچنان این کشور پیمان‌هایی با روسیه دارد که مانع چنین کاری میشود».

آقای نظروف همچنان می‌گوید که با توجه به عمق رقابت ژئوپولیتیک امریکا و روسیه، افزایش قدرت یکی از طرف‌ها به ضعف دیگری و تاثیر روی توازن قوا میانجامد.

آقای نظروف تصریح کرد که پاکستان میتواند گزینۀ مناسب‌تری برای امریکا باشد:

«از لحاظ نظامی استقرار قوا باید در محلی نزدیک به صحنۀ عملیات نظامی باشد، چون پایگاه‌ها و فعالیت‌های طالبان بیشتر در بخش جنوبی افغانستان است، پس پاکستان می‌تواند گزینۀ بهتری باشد».

به تازگی طالبان نیز از کشورهای منطقه خواسته اند تا پایگاه نظامی در اختیار امریکا قرار ندهند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала