نور: نظام سقوط کند، پرچم جمعیت بلند می‌شود

© Photo / Ata Mohammad Noor FBنور: نظام سقوط کند، پرچم جمعیت بلند می‌شود
نور: نظام سقوط کند، پرچم جمعیت بلند می‌شود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.05.2021
عضو شوید
والی سابق ولایت بلخ، در واکنش به برافراشته شدن، پرچم ترکستان در کابل و فاریاب گفته است که در صورت سقوط نظام پرچم حزب جمعیت برفراز خواهد آمد.

به گزارش اسپوتنیک، عطامحمد نور والی پیشین بلخ، در برگه فیسبوک خود در واکنش بر برافراشته شدن پرچم‌ها در برخی از ولایات افغانستان نوشته است، اگر وضعیت به جایی برسد که نظام فروبپاشد و ملوک‌الطوایفی حاکم شود، آن‌گاه ما زیر چتر هیچ کدام از پرچم‌هایی که چندی قبل در کابل و فاریاب برافراشته شدند، زندگی و فعالیت نخواهیم کرد، بلکه پرچم خود را خواهیم برافراشت. پرچم جمعیت اسلامی را که قومی نیست و افغانستان شمول است.

 فاریاب: مسئولان واحدهای اداری محلی باید انتخابی شوند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.05.2021
پایان اعتراضات در فاریاب/ لغمانی برکنار شد اما خیمه‌ها پا برجاست

آقای نور افزوده است که ما ترجیح می‌دهیم که مردم افغانستان بر محور این پرچم متحد شوند و برافراشتن پرچم‌های قومی را هرگز به سودی کشور نمی‌دانیم.
آقای نور افزود که حزب جمعیت اسلامی مخالف هر نوع فاشیسم، چه فاشیسم پشتونی و تاجیکی و چه از نوع پان‌ترکیسم می‌باشد. ما طرفدار تامین عدالت اجتماعی، مساوات، برابری، پلورالیسم فرهنگی و مشارکت همه اقوام در ساختار قدرت در افغانستان هستیم.
آقای نور در ادامه بیان کرد که مردم افغانستان در شرایط کنونی بر محور پرچم سه رنگ افغانستان باید متحد شوند. زیرا در سرزمینی که مهم‌ترین شاخصه‌اش تعدد و تنوع قومی‌است، پرچم‌های قومی نمی‌تواند پاسخ‌گو باشد. وی گفت که راه تغییر پرچم در قانون اساسی کشور مشخص گردیده و این درست نیست که هر جریانی خودسرانه و بدون توسل به ابزارهای قانونی، پرچمی را علم کند.
عطا محمد نور، رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.05.2021
عطامحمد نور راه‌حل عادلانه پایان بحران فلسطین را پیشنهاد کرد

او افزود ه است که راه حل بحران افغانستان در صدارتی‌شدن نظام پارلمانی، انتخابی‌شدن والیان و تبدیل ولایت‌ها به واحد بودجوی مستقل است و به نظر آقای نور نظام فدرالیسم باعث محرومیت بیش‌تر اقوام و افزایش تنش‌های قومی در سطح ایالات خواهد شد.
این سخنان درحالیست که چند روز پیش در واکنش به مقرری داوود لغمانی به عنوان والی فاریاب، هواداران مارشال دوستم در فاریاب با خود سلاح حمل کردند و در جوزجان پرچم ترکستان را بر افراشتند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала