کمبود معلم در بامیان؛ چوپانی بهتر از مکتب بی‌معلم است

© Photo / Ministry of Educationکمبود معلم در بامیان؛ چوپانی بهتر از مکتب بی‌معلم است
کمبود معلم در بامیان؛ چوپانی بهتر از مکتب بی‌معلم است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.05.2021
عضو شوید
کمبود آموزگار در ولایت بامیان به یک مشکل جدی و به دلیلی برای ترک آموزش از سوی دانش‌آموزان بدل شده است.

به گزارش اسپوتنیک، ایوب امیری رییس معارف بامیان می‌گوید که در حال حاضر در مکاتب این ولایت کمبود ۱۷۵۲ آموزگار وجود دارد و این مساله سبب شده است تا شماری از دانش‌آموزان مکتب را ترک کنند.

آقای امیری می‌گوید: «کم‌بود آموزگار در مکتب‌های بامیان ضربۀ محکمی بر کیفیت آموزش‌ و‌ پرورش وارد کرده است و این کار اثرهای منفی بر نتایج دانش‌آموزان داوطلب در آزمون سراسری کانکور برجا خواهد گذاشت. محمداشرف غنی، رئیس‌جمهور دستور داده است که روند جذب آزموگاران حق‌الزحمه آغاز شود، اما هنوز این روند به گونۀ رسمی آغاز نشده است».

آقای امیری از وزارت‌های معارف و مالیه و کمیسیون اصلاحات اداری می‌خواهد که این روند باید با سرعت انجام شود.

آقای امیری با اشاره به نتایج یک سروی که سال گذشته از سوی ریاست معارف بامیان انجام شد می‌گوید، بر بنیاد این سروی، ۵۱ هزار و  ۲۱۲ کودک در سراسر بامیان از آموزش محروم‌اند که از این میان ۲۲ هزار و ۲۹۰ کودک آن هیچ روی مکتب را ندیده‌اند و ۱۰ هزار و ۸۴ تن آنان را کودکان دختر تشکیل می‌دهند.

در بامیان پدران و مادران دانش‌آموزان با تحمل رنج و دشواری در روستاها مواشی‌شان را به چراگاه‌ها می‌برند، به امید این‌که فرزندان‌شان مکتب بروند. اما امسال کم‌بود آموزگار در مکتب‌های بامیان سبب شده است که شماری از دانش‌آموزان در ولسوالی‌های دورافتادۀ این ولایت، چوپانی و کار‌های شاقه را بر صنف‌های بی‌استاد ترجیح دهند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала