ربانی: ایجاد شورای عالی دولت یک اقدام نمایشی است

© Photo / FB/Salahuddin Rabbaniربانی: ایجاد شورای عالی دولت یک اقدام نمایشی است
ربانی: ایجاد شورای عالی دولت یک اقدام نمایشی است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.05.2021
عضو شوید
اکرم خپلواک، مشاور سیاسی رییس‌جمهور می‌گوید که گلبدین حکمتیار دیدگاه‌اش را دربارۀ شورای عالی دولت به ریاست جمهوری فرستاده‌است و آنان در انتظار دیدگاه صلاح‌الدین ربانی نیز هستند.

صلاح‌الدین ربانی، رهبر جمعیت اسلامی، در یک گفت‌وگو با طلوع‌نیوز، می‌گوید که تاهنوز هدف از ایجاد شورای عالی دولت روشن نیست و ایجاد این شورا نیز یک اقدام نمایشی از سوی ریاست‌جمهوری است.

سیاست‌گران افغان: طالبان نمی‌توانند با جنگ به‌قدرت برسند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.05.2021
سیاست‌گران افغان: طالبان نمی‌توانند با جنگ به‌قدرت برسند

آقای ربانی می‌افزاید که جمعیت اسلامی تاکنون دربارۀ شرکت در شورای عالی دولت تصمیم نهایی نگرفته‌است؛ اما موقف این حزب دربارۀ حکومت کنونی روشن است.
ربانی در این باره اظهار داشت: "اعضای شورا باید تصمیم‌گیرنده باشند نه این‌که این‌ها فقط برای دیکور باشند. و یا در تصویر باشند و در زمان فیصله و تصمیم‌گیری حضور نداشته باشند".

ربانی می‌گوید که تاکنون دوبار از او برای شرکت در شورای عالی دولت دعوت شده‌است اما تا هنگامی‌که ضمانت‌هایی دربارۀ نقش تصمیم‌گیرندۀ شورای عالی دولت به او داده نشوند، در شورای عالی دولت شرکت نخواهد کرد: "من که تاریخ فعالیت‌ها و گذشته حکومت وحدت ملی را می‌بینم و بعد از آن انتخابات ریاست‌جمهوری 2019 و تفاهم‌نامه‌یی که در نتیجۀ آن مشکلات انتخابات حل شد، نشان می‌دهد که به تعهدی که داشتند به آن وفا نکردند و تخلف بالای تخلف و کسانی‌که طرف این تفاهم‌نامه بودند، جز توهین و تحقیر چیزی دست‌گیر شان نشد، مأسفانه".

در همین حال، اکرم خپلواک، مشاور سیاسی رییس‌جمهور می‌گوید که گلبدین حکمتیار دیدگاه‌اش را دربارۀ شورای عالی دولت به ریاست جمهوری فرستاده‌است و آنان در انتظار دیدگاه صلاح‌الدین ربانی نیز هستند تا پس از تأیید رییس‌جمهور غنی، شورای عالی دولت به‌گونه رسمی کارش را آغاز کند.

هشدار تازه؛ روابط طالبان و القاعده فراتر از روابط ایدیولوژیک است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.05.2021
هشدار تازه؛ روابط طالبان و القاعده فراتر از روابط ایدیولوژیک است

آقای خپلواک در این باره افزود: "منتظر نظر ربانی صاحب بودیم. طرزالعمل نهایی شده‌است".

آقای خپلواک می‌افزاید که کار روی صلاحیت‌ها و طرزالعمل‌های شورای عالی دولت نهایی شده و قرار است رییس‌جمهور غنی در هفته پیش‌رو دربارۀ نظرهای گردآوری شده دربارۀ این شورا، تصمیم نهایی را بگیرد و پس از آن این شورا کارش را به‌گونه رسمی آغاز کند: "کارها نهایی شده‌است و نتایج نهایی در هفتۀ روان با رییس‌جمهور شریک ساخته می‌شود".

به‌گفتۀ آقای خپلواک شورای عالی دولت از 21 عضو به‌شمول چهار زن تشکیل خواهد شد. ازمیان این چهار زن حضور فاطمه گیلانی و حسینه صافی نهایی شده‌است اما رأی‌زنی‌ها دربارۀ عضویت دو زن دیگر نهایی نشده‌اند.

این شورا بربنیاد توافق‌نامۀ ایجاد حکومت کنونی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله، ایجاد می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала