مسوولیت کامل از بین رفتن پیمان «آسمان‌های باز» بر عهده امریکا خواهد بود

© Sputnik / Natalia Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر مسوولیت کامل از بین رفتن پیمان «آسمان‌های باز» بر عهده امریکا خواهد بود
مسوولیت کامل از بین رفتن پیمان «آسمان‌های باز» بر عهده امریکا خواهد بود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.05.2021
عضو شوید
وزارت خارجه روسیه امروز (جمعه، 28 می) با نشر بیانیه‌ای اعلام کرد که مسوولیت کامل از بین رفتن پیمان آسمان‌های باز بر عهده امریکا خواهد بود.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسوولیت کامل فروپاشی پیمان آسمان‌های باز بر عهده ایالات متحده امریکا خواهد بود، امریکا منافع متحدان اروپایی خود را حتی نادیده گرفت.

در بیانیه آمده است : «وزارت امور خارجه امریکا به وزارت امور خارجه به روسیه از تصمیمش برای عدم بازگشت به پیمان آسمان‌های باز خبر داده است. طرف امریکایی همانند یک سال پیش، سعی کرد تصمیم مخرب خود را با اتهامات سیاسی دور از ذهن علیه روسیه توجیه کند با واقعیت کاملا در تضاد است. این گام واشنگتن بار دیگر نشان دهنده بی توجهی نه تنها به امنیت اروپا بلکه به منافع متحدان خود نیز بود که خواستار تجدیدنظر در تصمیم دولت دونالد ترامپ هستند».

امریکا به پیمان آسمان باز بر نمی‌گردد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.05.2021
امریکا به "پیمان آسمان باز" بر نمی‌گردد

این وزارتخانه افزود: «مسوولیت کامل از بین رفتن این پیمان کاملا بر عهده امریکا است».

وزارت امور خارجه روسیه اضافه کرد که امریکا یک اشتباه بزرگ سیاسی دیگر را انجام داد، فرصت را برای کمک به تامین مثبت در امور تقویت امنیت اروپا از دست داد.

بیانیه می‌افزاید: «در نهایت، امنیت خود آنها نیز تقویت نخواهد شد. روسیه برای مدت طولانی تمام تلاش خود را برای حفظ پیمان آسمان‌های باز انجام داد. ما صبور بودیم و به دولت امریکا این فرصت را دادیم تا در مورد تصمیم کوته بینانه قبلی تجدید نظر کند. با این حال، این اتفاق نیفتاد».

پیمان آسمان‌های باز به کشورهای عضو اجازه می‌دهد از حریم هوایی یکدیگر برای پروازهای تجسسی استفاده کنند. این معاهده بین 34 کشور جهان منعقد شده و هدف از آن ایجاد درکی متقابل بین کشورهای امضاکننده در خصوص تحرکات و فعالیت‌های نظامی احتمالاً نگران‌کننده بوده است.

روسیه و امریکا جزو اولین کشورهایی بودند که این معاهده را تصویب کردند، معاهده‌ای که در سال 1992 امضا شد و از اول جنوری 2002 اجرایی شد. جو بایدن در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری امریکا تصمیم ترامپ برای خروج از این معاهده را کوته‌فکری خواند و گفت، این اقدام تنش‌ها میان غرب و روسیه و همچنین خطر محاسبات غلط و یا احتمال درگیری را افزایش می‌دهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала