واکنش ها به نشست خبری شورای علمای شیعه افغانستان در پیوند به رویدادهای پسین غرب کابل

© facebook Sayed Hussain Alemi Balkhiواکنش ها به نشست خبری شورای علمای شیعه افغانستان در پیوند به رویدادهای پسین غرب کابل
واکنش ها به نشست خبری شورای علمای شیعه افغانستان در پیوند به رویدادهای پسین غرب کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.05.2021
عضو شوید
شورای علمای شیعه افغانستان در پیوند به حوادث و ناامنی های غرب کابل به ویژه یورش تروریستی به مکتب دخترانه سیدالشهداء نشست خبری را دیروز برگزار کرد.

به گزارش اسپوتنیک، در نشست خبری که ازسوی شورای علمای شیعه افغانستان با حضور خانواده شهیدان، زخمیان و گم شدگان یورش تروریستی به مکتب سیدالشهدا(ع) برگزار شد، سخنرانان در پیوند به افشای عوامل پیدا و پنهان این رویداد غمبار و ابهامات پیرامون آن بحث کردند.

به گفته سخنرانان این نشست خبری، با اینکه از جنگ و ناامنی در افغانستان همه اقوام ومذاهب کشور متضرر شده اند اما در سالهای اخیر مردم شیعه افغانستان به خاطر تعلق به یک قوم و مذهب فقهی، از اهداف ویژه حملات گروههای تروریستی بوده و در اماکن غیر نظامی مربوط به تشیع، تروریستان، حملات انتحاری و انفجاری، کشتارهای  سیستماتیک و هدفمند که مصداق نسل کشی می باشد، علیه هزاره ها انجام دادند.

در واکنش به این نشست و بیانیه این شورا برخی کاربران چنین دیدگاه های شان را بیان کرده اند: 

یکی از کاربران به نام داکتر بصیر احمدی، در زیر بیانیه این شورا که از سوی سید حسین عالمی بلخی به نشر رسیده نوشته است: این نشست ها هنگامی بسیار خوب و مفید است که تعدادی از کارشناسان مسایل امنیتی و اجتماعی و .دیگر رشته ها نیز حضور داشته باشند. تنها جنبه شرعی؛ امنیت را درکشور به وجود نمی آورد، بلکه حالت سیاسی آن را برجسته نشان می دهد. 

اما سید حسین عالمی بلخی که عضو همین شورا است، در پاسخ این کاربر نوشته است: طرح امنیتی از سوی نخبگان و متخصصان امور امنیتی در هماهنگی با شورای علما تهیه شده است. شورا از آن حمایت کرده خواستار تطبیق آن شده است.

در ادامه یکی از کاربران به نام تقی نوشته است: بعد از اعلامیه پاپ کاتولیک اعلامیه دادید علما همیشه با مردم است. 

بلخی در پاسخ این کاربر هم نوشته است، که اعلامیه در روز اول حادثه داده بودیم. این نشست خبری انتقاد بر عملکرد دولت است که چرا به امور امنیتی مردم توجه نمی کند و رفتار غیر مسئولانه دارد.

کاربر دیگری هم افزوده است، که خوب است که جامعه تشیع را بجایی رهبران کنونی شورای علما شیعه رهبری کند.

چمن علی دیگر کاربر فیسبوک در واکنش به نشست این شورا نوشته است: این نشست ها تاکنون هیچ نتیجه نداشته در کنار شورای علما شورای امنیت باید ایجاد شود مثل دوستم از گزینه نظامی باید سخن رانده شود والا بدون تحرکات نظامی مثل همیشه در یخ نوشتن در آفتاب گذاشتن است دولت همیشه به ریش ملت خندیده.

کاربر دیگر فیسبوک بلخی را خطاب قرار داده چنین نوشته است: آقای بلخی: در جامعه سنتی چون افغانستان علما از جایگاه معنوی وپایگاه مردمی برخور دار هستند، شورای علما می تواند با تصامیم دقیق واگاهانه بالای دولت و قدرت حاکمه نظارت دقیق داشته باشد واز جایگاه قدرت به حکومت هشدار دهد و حکومت وادار به انجام وظایف ومسئولیت هایش بکند؛ اما متاسفانه این نهاد همچنان نهاد های دیگر آلوده به فساد وتعصبات و محافظه کاری هاست، و این همایش مضحک ازجانب این شورا ادامه همان محکومیت های تکراری ارگ نشینان است که نه تنها درد ها را التیام نمیبخشد بلکه بیشتر به سوز نارسائ ها می افزاید.

یک کاربر دیگر فیسبوک به نام محمد سرور اخلاقی نوشته است: خداوند به شما اجر دهد!
اما من یک پیشنهاد دارم، شورای علما با استفاده از موقعیت مردمی و مسئولیت دینی و وجدانی شان یک کمیسیون ایجاد نمایند که صدای مردم ما را به گوش جهانیان برسانند، و به جامعه جهانی بفهمانند که این گروه قومی در معرض نسل کشی قرار دارد.
لابی گری در مجامع بین المللی بسیار مفید و دارای اهمیت حیاتی است.

یادآوری می کنیم، که در نتیجه یک یورش تروریستی به مكتب دخترانه سیدالشهدا دشت برچی در کابل به تاریخ ۱۸ ثور ۱۴۰۰ بیش از دو صد تن جان باخته و زخمی شدند. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала