ینس استولتنبرگ: نیروهای افغانستان توانایی دفاع از کشورشان را دارند

© Official Twitter account of NATO - the North Atlantic Treaty Organization.ینس استولتنبرگ: نیروهای افغانستان توانایی دفاع از کشورشان را دارند
ینس استولتنبرگ: نیروهای افغانستان توانایی دفاع از کشورشان را دارند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.05.2021
عضو شوید
دبیرکل ناتو گفته است، که دولت و نیروهای مسلح افغانستان بدون سربازان بین المللی می توانند سرپای شان بایستند. 
پشتیبانی افغانستان محور گفت و گوی اردوغان با استولتنبرگ  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.04.2021
پشتیبانی افغانستان محور گفت و گوی اردوغان با استولتنبرگ 

به گزارش اسپوتنیک، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در مصاحبه ای با خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است، که ناتو برای نزدیک به دو دهه در تأمین امنیت در افغانستان کمک کرده است، اما دولت و نیروهای مسلح در این کشور درگیر جنگ به اندازه کافی نیرومند هستند، که بدون پشتیبانی سربازان بین المللی، سر پاهای خود بایستند. 

ناتو مسئولیت اقدامات امنیتی در افغانستان را در سال 2003 به عهده گرفت، دو سال پس از آنكه ائتلافی به رهبری امریكا طالبان را به دلیل پناه دادن به اسامه بن لادن رهبر سابق القاعده، سرنگون كرد. هم اکنون کمتر از 9000 نیرو از جمله حداکثر 3500 پرسنل امریکایی باقی مانده و آنها قرار است حداکثر تا 11 سپتامبر افغانستان را ترک کنند. 

دبیرکل ناتو دبیرکل ناتو به آسوشیتدپرس گفت: ""من فکر می کنم که افغانستانی ها ، آنها همچنین درک می کنند که ما اکنون 20 سال است که در آنجا هستیم و در میان خون در افغانستان سرمایه گذاری زیادی کرده ایم".

وی افزود: "افغانستان مسیری طولانی را طی کرده است، هم در مورد ساخت نیروهای امنیتی قوی و توانمند و هم در مورد پیشرفت های اجتماعی و اقتصادی. در برخی از مراحل ، این افغانستانی ها هستند که مسئولیت صلح و ثبات در کشور خود را به طور کامل بر عهده می گیرند".

اما با بیرون شدن نیروهای ناتو، بیشتر این کشور به عنوان زمین مورد مناقشه قرار می گیرد. دولت در کابل بر ولایت ها و شهرها مسلط است، اما طالبان بر حومه مسلط هستند. برخی از سنگین ترین جنگهای امسال تنها در همین هفته در ولایت لغمان در شرق این کشور رخ داده است.

استولتنبرگ گفت، كه كشورهای ناتو از طریق كارشناسان غیرنظامی كه با مشاركت در بودجه نیروهای امنیتی و پشتیبانی از گفتگوهای آرام صلح بین كابل و طالبان به مشاوره وزارتخانه های دولت كمك و به پشتیبانی از افغانستان ادامه خواهند داد.

وی گفت، که ناتو همچنین "در حال بررسی امکان ارائه آموزش های خارج از کشور برای نیروهای امنیتی افغانستان است، اما تصمیم نهایی اتخاذ نشده است".

رهبران ارتش امریكا هنوز در تلاشند تا به بهترین نحو دستور رئیس جمهور جو بایدن را برای عقب نشینی همه نیروهای امریكایی از افغانستان در ماه سپتامبر انجام دهند در حالی كه به نیروهای افغانستانی كمك می كنند و تهدیدی را كه باعث حمله آمریكا به این كشور 20 سال پیش شده است، انجام می دهند.

بایدن و استولتنبرگ در 14 جون با دیگر رهبران اتحاد نظامی 30 کشوره دیدار می کنند تا پس از چهار سال پرهیاهوی دولت ترامپ، دوره جدیدی را در روابط بین اقیانوس اطلس آغاز کنند. مسئله مهم دیگر افغانستان خواهد بود، اگرچه قرار نیست هیچ رهبر افغانستان در اجلاس بروکسل شرکت کند.

استولتنبرگ در پاسخ به سوالی درباره تأثیر خروج از افغانستان بدون تضمین امنیتی که به طالبان کمک کرده است، تأیید کرد که "خطرات ناشی از تصمیم پایان ماموریت نظامی ناتو در افغانستان است. ما در این مورد بسیار شفاف و واضح عمل کرده ایم".

وی گفت: "در همین حال، ادامه ماندن به معنای این است که ما همچنین مجبوریم برخی از خطرات را بپذیریم. خطر جنگ بیشتر، خطر مجبور شدن برای افزایش تعداد نیروها در آنجا و خطر ماندن در یک مأموریت (نظامی) ".

بسیاری از نیروهای بین المللی در افغانستان تا زمان دیدار رهبران در ماه آینده این کشور را ترک خواهند شد. متحدان امریكا در اروپا، افزون بر كانادا، برای فعالیت در افغانستان به كمك های حمل و نقل و حمل و جا به جایی اعتماد می كنند و فقط پس از اعلام كردن بایدن از خروج از این كشور، می توانند دنبال شوند.

بسیاری از مقامات ابراز نگرانی کرده اند، که پس از خروج ایالات متحده، دولت و نیروهای مسلح این کشور به سرعت تحت کنترل طالبان قرار می گیرند. در ماه های اخیر با سرعت گرفتن روند کاهش نیروهای خارجی، خشونت ها در این کشور افزایش یافته است.

هنوز مشخص نیست که برای نگهبانی از سفارتخانه های بین المللی که در اطراف پایتخت کابل پراکنده شده اند، به چه سطح امنیتی ممکن است نیاز باشد و چه کسی آن را تأمین می کند. میدان هوایی این شهر ، دروازه اصلی بین المللی به افغانستان و مسیر دسترسی به آن نیز باید محافظت شود.

استولتنبرگ اظهار داشت، که ناتو قصد دارد برای نگهبانی میدان هوایی کابل پشتیبانی مالی انجام دهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала