نظر درویش روسی در مورد مولانایی بلخ+ویدیو

© پاول ناوکوف موسیقی نواز هندی / پاول ناوکوف موسیقی نواز هندیپاول ناوکوف موسیقی نواز هندی
پاول ناوکوف موسیقی نواز هندی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.05.2021
عضو شوید
ناوکوف: ما میدانیم که دنیایی رومی، دید و تفکر وی از بلخ آغاز شده است که به مرور زمان در سراسر جهان توسعه یافت.

ناوکوف: ما میدانیم که دنیایی رومی، دید و تفکر وی از بلخ آغاز شده است که به مرور زمان در سراسر جهان رشد نمود.
به گزارش اسپوتنیک، پاول ناوکوف درویش و هنرمند جوان روسی که نام استعاری هنری هندوستان وی "پراوین" می باشد در مورد مولانائی بلخ ابراز نظر نموده گفت: «امروز شب فرهنگی مشترک در مورد مولانائی بلخ- مولوی جلال‌الدین بزرگ داشتیم. چرخیدن سماع با فلسفه رومی ارتباط دارد و موسقی مشترک هندی که در آن کلام رومی قرائت شد، گردهمایی شبانه ما را زیباتر نمود».

 وی افزود که دکلمه اشعار مولانا با موسیقی کلاسیک هند و افغانستان را چند سال قبل ثبت نمود و رونمأ آن در مسکو بر گذار شد. نووکوف گفت: «ما میدانیم که دنیایی رومی، دید و تفکر وی از بلخ شروع شده است که بعدها به قونیه ترکیه منتقل گردید که به مرور زمان در هندوستان نیز رشد کرد که می توانیم از دنیایی صوفیزم مانند نظام‌الدین دربار، امیر خسرو دربار نام گرفت.


امشب،  شب صوفیانه طبق عنعنات افغانستان و هندوستان داشتیم. موسیقی شب- شرقی بود و آواز به بدن موسیقی روح می داد. همه مهمانان ما از موسیقی، اشعار رومی و رقص سماع لذت بردند. رومی ما را به حقیقت نزدیک می نماید  و در صورت نفوذ وی در بدن، انسان احساس آرامش می کند».

ناوکوف در مورد نقش افغانستان در رشد فرهنگ گفت که واقعاً افغانستان از نگاه فرهنگ- بسیار غنی است، اما متاسفانه که فعلاً این کشور زخمی شده و علاج آن هم به دوش افغانها می باشد. من باور دارم که مردم افغانستان به مرور زمان دوباره نفس می گیرند و زنده می شوند.

افغانها – انسانهای با همت و از نگاه معنوی قوی هستند. گرچه افغانستان کشور کثیرالملت می باشد، اما این خودش مردم را روحیه برای زندگی در پهلوی همدیگر می دهد.

آرزو دارم که افغانها تهداب اصلی خود را حفظ نموده با هم متحد شوند و به جهانیان، نتنها توانایی جنگی، بلکه محبت خود، قلب بزرگ و مهربان خود را نشان بدهند.

وی افزود: «رومی برای من- پیامبر خاص هست. او به جهان عشق و محبت خود را نشان داد. هر کلمه او – انرژی خاص را با خود دارد. شمس تبریز نیز با رومی از یک مکتب هستند. صوفیزم در بلخ به دنیا آمد و در سراسر جهان رشد کرد».

در خاتمه افزود که موسیقی نواز هست و موسیقی افغانی، هندی و عربی را می نوازد

دیدگاه‌ها و نظریاتی که در مقالات نشر می‌شوند، مربوط به سخنران می‌باشند و ممکن با نظریه اسپوتنیک، مطابقت نداشته باشند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала