شورای عالی مصالحۀ ملی: روند صلح کاملاً به سردی گراییده‌است

© Photoشورای عالی مصالحۀ ملی: روند صلح کاملاً به سردی گراییده‌است
شورای عالی مصالحۀ ملی: روند صلح کاملاً به سردی گراییده‌است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.05.2021
عضو شوید
در حالی‌‎که قرار است مذاکرات صلح در دوحه ازسر گرفته شوند، شورای عالی مصالحۀ ملی می‌گوید که گفت‌وگوهای صلح کاملأ به سردی گراییده‌است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، عنایت‌الله بابر فرهمند، معاون شورای عالی مصالحۀ ملی‌ می‌گوید که همزمان با این، جامعۀ جهانی نیز در روند صلح افغانستان نقش نگرفته‌ و بی تفاوت بوده‌است.

آقای فرهمند هشدار می‌دهند که بی‌طرفی جامعۀ جهانی در روند صلح افغانستان برای آیندۀ این کشور خوب نخواهد بود: «متأسفانه به‌شدت علاقمندی این پروسه آغاز شد اما چند ماه نگذشته، تمام شدت و گرمی خودرا از دست داده‌است و به سردی گراییده‌است. جامعۀ جهانی نقش تماشاگری را به خود گرفته‌است؛ این به خیر جامعۀ جهانی نیست».

هیات گفتگوکننده دولت به قطر می‌ورد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.05.2021
هیات گفتگوکننده دولت به قطر می‌ورد

نادر نادری، عضو هیئت مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان، امروز اما گفت که شماری از اعضای این هیئت قرار است به دوحه بروند و گفت‌وگوها با طالبان را ازسر گیرند.

مذاکرات صلح میان هیئت‌های جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان، در حدود یک ماه می‌شود که متوقف است. در پی توقف مذاکرات، خشونت‌ها در افغانستان به‌گونۀ بی‌سابقه افزایش یافته‌اند؛ چنان‌که در جریان یک شبانه روز گذشته 32 نظامی و غیرنظامی در کشور جان باختند و 36 تن دیگر زخمی شده‌اند.

حبیبه سرابی، عضو هیئت مذاکره کننده صلح جمهوری اسلامی افغانستان بیان داشت: «این یک اشتباه امریکا بود که مذاکره را تنها با طالبان پیش برد؛ اگر این مذاکره سه جانبه می‌بود – با دولت افغانستان، طالبان و امریکا – در این صورت ما موفق‌تر می‌بودیم».

در همین حال، شماری از زنان امروز در یک نشست که از سوی خبرگزاری زنان و انستیتوت مطالعات صلح امریکا، در کابل برگزار شده بود از حکومت انتقاد کردند که زنان را از روند مذاکرات به حاشیه رانده‌است.

در هیئت بیست و یک نفری مذاکرات صلح جمهوری اسلامی افغانستان چهار زن حضور دارند و در هیئت مذاکراتی طالبان هیچ زنی عضویت ندارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала