استولتنبرگ: وضعیت امنیتی در افغانستان همچنان چالش برانگیز است

© AFP 2023 / Emmanuel Dunandاستولتنبرگ: وضعیت امنیتی در افغانستان همچنان چالش برانگیز است
استولتنبرگ: وضعیت امنیتی در افغانستان همچنان چالش برانگیز است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.06.2021
عضو شوید
دبیر کل ناتو می‌گوید، با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، نیرو های افغان باید مسؤولیت کامل آیندۀ شان را خودشان، برعهده گیرند.

به گزارش اسپوتنیک، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اخیرا  در یک نشست خبری پیش از آغاز نشست وزیران دفاع و خارجه کشورهای ناتو گفت که اوضاع امنیت افغانستان "بسیار دشوار و چالش برانگیز است."

یینیس ستولتینبیرگ سرمنشی ناتو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.05.2021
ناتو از نیروهای افغانستان حمایت می کند

او افزود که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، نیرو های افغان باید مسؤولیت کامل آیندۀ شان را خودشان، برعهده گیرند.

استولتنبرگ در نشست خبری افزود که تصمیم خروج ناتو خطراتی را به‌همراه خواهد داشت، اما همچنین برای ماندن، "ما برای خود خطرات بیشتری را با نبردهای بیشتر، جنگ‌های بیشتر، تلفات بیشتر و حتی افزایش نیروها،" به میان می‌آوردیم.

او افزود: "بنابر این، ما تصمیم گرفتیم که مأموریت خود را (در افغانستان) تا چند هفته، به پایان برسانیم. من فکر می‌کنم که ما باید درک کنیم که هدف این نبود که برای همیشه در افغانستان بمانیم. "

او تأکید کرد که پیش از این نیز شمار نیروهای خارجی از 100 هزار به 10 هزار تن، کاهش یافت.

او در ادامه می‌گوید: "اما با پایان دادن به مأموریت نظامی خود، در حال افزایش پشتیبانی خود از افغانستان به روش‌های دیگر هستیم. نخست از همه، ما حضور غیرنظامی خود را در افغانستان حفظ می‌کنیم تا به نهادهای امنیتی افغانستان مشوره و ظرفیت سازی دهیم ."

او بار دیگر تأکید کرد که ناتو بودجۀ نیروهای افغان را تأمین خواهد کرد و "اطمینان حاصل خواهد کرد که ما مقدار قابل توجهی پول به نیروهای امنیتی افغانستان اختصاص می‌دهیم."

او می‌افزاید: " ما قصد داریم آموزش‌های خارج از کشور را برای نیروهای امنیتی افغانستان ارائه دهیم و همچنین اکنون در حال کار بر روی چه‌گونه‌گی حفظ زیرساخت‌های حیاتی هستیم".

پیش از این، مقام‌های پنتاگون یا وزارت دفاع آمریکا اعلام کردند که 25 درصد از روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، تکمیل شده‌است.

در ماه اپریل سال روان میلادی، جوبایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده اعلام کرد که نیروهای آمریکایی تا یازدهم ماه سپتمبر سال روان میلادی، از افغانستان بیرون خواهند شد.

هم‌زمان با خروج نیروهای خارجی، تلاش‌ها برای از سرگیری گفتگوهای متوقف شدۀ صلح در دوحه و تشکیل شورای عالی دولت، افزایش یافته‌اند.

با این همه، خشونت‌ها و درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و طالبان در 18 ولایت کشور، ادامه دارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала