ارائه پرونده کشتار خبرنگاران افغانستان به دیوان لاهه

© Photo / Government Media and Information Center ارائه پرونده کشتار خبرنگاران افغانستان به دیوان لاهه
 ارائه پرونده کشتار خبرنگاران افغانستان به دیوان لاهه     - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.06.2021
عضو شوید
دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از این دادگاه خواسته‌ تا درباره قتل و خشونت علیه خبرنگاران افغانستان در یک‌ سال اخیر تحقیق کرده و آن را به مثابه جنایت جنگی، در دستور کار خود قرار دهد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسا نه ها، سازمان گزارش‌گران بدون مرز با ارسال نامه‌ای به فاتو بنسودا؛ دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از این دادگاه خواسته‌ تا درباره قتل و خشونت علیه خبرنگاران افغانستان در یک‌سال اخیر تحقیق کرده و آن را به مثابه جنایت جنگی، در دستور کار خود قرار دهد.

انتقاد رییس کمیته مصونیت خبرنگاران از دولت بخاطر همه‌گانی نکردن جزییات پرونده‌های قتل روزنامه‌نگاران - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.05.2021
انتقاد رییس کمیته مصونیت خبرنگاران از دولت بخاطر همه‌گانی نکردن جزییات پرونده‌های قتل روزنامه‌نگاران

این سازمان، روز سه شنبه، 11 جوزا، ضمیمه نامه ارسالی خود به دادستان دیوان کیفری بین‌المللی لاهه، اسناد قتل خبرنگاران افغانستان را برای بررسی اتهام جنایت جنگی به این مرجع قضایی ارائه کرده و گفته‌است که در سال گذشته 11 خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در افغانستان کشته شده‌اند.

گزارش‌گران بدون مرز گفته‌است: «در سال گذشته، سه کارمند زن تلویزیون خصوص انعکاس در جلال‌آباد، بسم‌الله عادل ایماق در غور، الیاس داعی؛ خبرنگار رادیو آزادی در هلمند، ملاله میوند؛ خبرنگار تلویزیون انعکاس و راننده‌اش در ننگرهار، رحمت‌الله نیکزاد؛ خبرنگار تلویزیون الجزیره و خبرگزاری آسوشتید‌پرس در غزنی و ضمیر امیری و شفیق‌الله ذبیح؛ کارمندان تلویزیون خصوصی خورشید کشته شده‌‌اند».

این سازمان گفته‌است که با افزایش خشونت‌ها و وخیم‌تر شدن وضعیت امنیتی در افغانستان این خبرنگاران و برخی از فعالان مدنی و حقوق بشری در افغانستان قربانی حملات هدفمند شده‌اند.

این سازمان تاکید کرده‌است که دلایل معتبری در دست دارد که گروه‌های مسلح و در صدر آن‌ها طالبان و برخی گروه‌های وابسته به آن‌ها بیش‌ترین مسئولیت این موج کشتار را بر عهده دارند.

این در حالی است که دادستان دیوان کیفری بین‌المللی به تاریخ پنجم ماه مارچ سال 2020، از سوی دادگاه تجدید نظر این دیوان مجوز دریافت کرد، تا درباره‌جنایات انجام‌شده از سال 2001 به این سو در افغانستان تحقیق و بررسی کند.

خبرنگاران و مراکز و دفاتر رسانه‌ای در افغانستان از اهداف عمده ترورهای هدفمند، انفجارهای مرگبار و حملات انتحاری بوده‌اند. با این حال، هنوز هیچ‌گونه رسیدگی مسئولانه به این پرونده ها وجود نداشته و با وجود ادعاها درباره دستگیری عوامل این حملات و کشتارها، هیچ تروریستی به طور علنی در این زمینه محاکمه و مجازات نشده‌است.

افزون بر این، دولت در زمینه کمک به رسانه‌هایی که قربانی این نوع حملات شده‌اند نیز اقدام قابل توجهی نکرده و در برخی موارد، مانند حمله انتحاری در مرکز فعالیت‌های فرهنگی – اجتماعی تبیان و خبرگزاری آوا، با این رویدادها برخوردهای دوگانه، سیاسی و ایدئولوژیک صورت گرفته‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала