مجلس: حکومت مسئولیت امنیت غرب کابل را به خود مردم واگذار کند

© Sputnik / Zakarya Safari مجلس: حکومت مسئولیت امنیت غرب کابل را به خود مردم واگذار کند
 مجلس: حکومت مسئولیت امنیت غرب کابل را به خود مردم واگذار کند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.06.2021
عضو شوید
در واکنش به دو انفجار سه‌شنبه شب (11 جوزا)، بر دو عراده موتر لینی نوع کاستر در مربوطات حوزه‌ی سوم امنیتی شهر کابل، از حکومت خواستند که مسئولیت تأمین امنیت غرب کابل را به خود ساکنان این ساحه واگذار کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل ار سا نه ها، علی‌اکبر قاسمی، نماینده‌  مردم غزنی در مجلس نمایندگان مشکل امنیتی غرب کابل را جدی عنوان کرد و گفت که مردم غرب کابل بارها هدف حملات تروریستی قرار گرفته‌اند، اما حکومت هیچ گونه اقدام عملی در راستای جلوگیری و دفع این حملات انجام نداده است.

آقای قاسمی گفت که حکومت تا کنون به وظیفه‌اش که تأمین امنیت مردم است، عمل نتوانسته است. او پیشنهاد کرد که تأمین امنیت غرب شهر کابل به خود ساکنان این ساحه واگذار شود.

مهدی راسخ، نماینده‌ مردم میدان‌وردک در مجلس نمایندگان نیز گفت که در دو انفجار شب گذشته مردم «غریب‌کار و غیرسیاسی» به‌گونه‌ی هدفمند کشته و زخمی شده‌اند.

آقای راسخ تأکید کرد که حکومت هیچ اقدامی برای دفع حملات و حذف سیستماتیک یک قشر خاص جامعه انجام نداده است.

دو انفجار پی در پی در غرب کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.06.2021
پیامدهای دو انفجار پی در پی در غرب کابل (تصاویر از محل رویداد)

به‌گفته‌ی او، تا کنون بیش از ۳۵ حمله در غرب کابل انجام شده است، اما تشکیل امنیتی این ساحه به اندازه‌ی تشکیل امنیتی یک رهبر سیاسی در نظر گرفته نشده است. راسخ گفت که برای یک رهبر سیاسی بیش از ۴۰۰ پولیس داده می‌شود، اما برای امنیت دو ناحیه (ناحیه سیزدهم و ناحیه هجدهم)، ۴۰۰ پولیس تشکیل وجود ندارد.

مهدی راسخ افزود که کشتار مردم غرب کابل به معنای نابودی وحدت ملی، کشتن وحدت مذهبی و نابودی مشروعیت نظام سیاسی است.

راسخ گفت که مردم غرب کابل در وحشت بسر می‌برند و به همه چیز و همه کس مشکوک اند. به‌گفته‌ی او، نظم اجتماعی و آرامش روانی مردم غرب کابل برهم خورده است. او از رهبری مجلس نمایندگان خواست که موضوع امنیت غرب کابل را به‌گونه‌ی خاص در آجندای نشست عمومی این مجلس قرار بدهد.

در همین حال، احمدجاوید جیحون، معاون اول مجلس نمایندگان که ریاست نشست عمومی امروز (چهارشنبه، ۱۲ جوزا) این مجلس را بر عهده داشت، در جمع‌بندی بحث‌های آزاد، از حکومت خواست تا طرح امنیتی غرب کابل را جدی گرفته و از نتایج اقدامات خود، مردم و نمایندگان مردم را در جریان قرار دهد.

گفتنی است که شب گذشته در فاصله‌ زمانی حدود یک ساعت دو انفجار بر دو عراده موتر لینی نوع کاستر در ساحه‌ی سرکاریز و گولایی دواخانه‌ی حوزه‌ی سوم امنیتی شهر کابل رخ داد.

در این دو رویداد دست‌کم ۱۰ غیرنظامی کشته و بیش از ۱۲ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند. آمار تلفات این رویداد نهایی نیست و احتمال افزایش آن وجود دارد.

تا اکنون فرد یا گروهی مسئولیت این دو رویداد را بر عهده نگرفته است.  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала