در ۱۸ماه گذشته بیش از یک‌هزار عالم دین ترور شده‌اند

© طارقدر ۱۸ماه گذشته بیش از یک‌هزار عالم دین ترور شده‌اند
در ۱۸ماه گذشته بیش از یک‌هزار عالم دین ترور شده‌اند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.06.2021
عضو شوید
شماری از عالمان دین حکومت را به ناتوانی و نداشتن اراده به بررسی تروها می‌گویند که در ۱۸ ماه گذشته بیش از یک‌هزار عالم دین در کشور ترور شده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، امروز شماری از عالمان دین به مناسبت نخستین سالیاد جان باختن محمد ایاز نیازی، خطیب پیشین مسجد وزیر اکبر خان، در کابل گردهم آمده بودند، حکومت را به ناتوانی و نداشتن اراده برای بررسی چگونگی ترورها متهم ساختند.

عبدالسلام عابد، یکی از این عالمان دین گفت: «اگر منحیث عالم دین حسابش بکنی در طول یک و نیم سال یک هزار و دوصد و چند نفر از علما را از دست دادیم.»

وزارت تحصیلات عالی خواهان پیگیری عاجل پروندۀ جان باختن ایاز نیازی شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.06.2020
وزارت تحصیلات عالی خواهان پیگیری عاجل پروندۀ جان باختن ایاز نیازی شد

عالمان دین و اعضای خانوادۀ نیازی در قطع‌نامه‌یی دولت را مقصر اصلی در رویداد جان باختن مولوی نیازی قلمداد کرده‌ و خواهان بررسی همه پرونده‌های ترورهای اخیر شده‌اند.

هرچند پس از جان باختن محمد ایاز نیازی، بررسی این رویداد از خواست‌های مردم است،  اما محمد یونس قانونی می‌گوید که حکومت تاکنون به تعهدش برای بررسی این رویداد عمل نکرده‌است: «یاد کردند که قاتلین دکتر نیازی شهید دستگیر شدند. از طریق رسانه‌ها نشان داده شدند اما بعد از او هیچ نوع اقدام عملی در محاکمه و اطلاع رسانی به مردم قدمی برداشته نشده است.»

محمد عمز زاخیلوال، سفیر پیشین افغانستان در اسلام‌آباد نیز اظهار داشت: «خاموشی حکومت به‌معنای این است که اراده ندارد یا به نحوی در این قتل‌های حلقاتی از داخل نظام دخیل استند و یا این که توانایی وبرنامه برای مبارزه با حوادث تروریستی ندارند و نمی‌توانند اینها را پی‌گیری بکند.»

عبدالله عبدالله، رییس شورایی عالی مصالحه ملی نیز می‌گوید که مسؤولان حکومت باید نتیجه بررسی‌های شان در این باره همگانی کنند: «مردم این توقع دارند و یکی از خواست علمای کرام و تمام مردم افغانستان همین است که وقتی جنایت و حوادثی صورت می‌گیرد در باره آن تحقیقات لازم صورت بگیرد. مردم در جریان نتایج آن قرار بگیرند.»

در نتیجه انفجار در محوطه مسجد وزیر محمد اکبر خان، دو نمازگزار از جمله مولوی محمد ایاز نیازی، امام جمعه این مسجد کشته و سه نمازگزار دیگر زخمی شدند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала