وزیر خارجه‌ی پیشین: از یک سال بدینسو کوچک‌ترین گامی برای تأمین صلح عادلانه برداشته نشده است

© Sputnik / SCO Host Photo Agency /  مراجعه به بانک تصاویر صلاح الدین ربانی
صلاح الدین ربانی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.06.2021
عضو شوید
صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه‌ی پیشین کشور و رهبر حزب جمعیت اسلامی می‌گوید که از یک سال به این طرف همه‌روزه سخن از صلح گفته می‌شود، اما کوچک‌ترین گامی برای تأمین صلح عادلانه و پایدار برداشته نشده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه اطلاعات روز، آقای ربانی که امروز جمعه (4 جون)، در نخستین سالیاد ترور مولوی ایاز نیازی در کابل صحبت می‌کرد، استدلال کرد که بخشی از طرف‌های اصلی منازعه‌ی کنونی اراده‌ای برای تأمین صلح ندارند و ادامه‌ی جنگ را یک مأموریت و هدف می‌دانند.

واکنش طالبان: اگر کسی آجنداهای خود را از خارج بر افغان‌ها تحمیل کند، ایستاده خواهیم کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.06.2021
طالبان: اگر کسی آجنداهای خود را از خارج بر افغان‌ها تحمیل کند، ایستادگی خواهیم کرد

ربانی علاوه کرد که برای برخی دیگر از طرف‌های اصلی منازعه‌ی کنونی، ادامه‌ی جنگ به معنای ادامه‌ی اقتدار و امتیازهای ناشی از جنگ است و اگر شعار صلح سر می‌دهند، در عمل برای جنگ برنامه‌ریزی می‌کنند.

صلاح‌الدین ربانی افزود: «به همین دلیل ما شاهد تشدید همه روزه خشونت و ویران‌گری هستیم.»

ربانی افزود که مهم‌ترین مسأله برای دست‌یابی به صلح عادلانه و پایدار، حل مشکلات داخلی و رسیدن به یک اجماع داخلی است، مسأله‌ای که به گفته‌ی او، از سوی کسانی که نظام و حکومت را به گروگان گرفته‌اند، قابل درک نیست.

طبق اظهارات ربانی، گروه‌ها و جریان‌های تأثیرگذار سیاسی رسالت بزرگی بر دوش دارند و نباید در برابر وضعیت کنونی بی‌تفاوت بمانند.

او تأکید کرد که گروه‌ها و جریان‌های سیاسی نباید اجازه بدهند که "چند فرد به‌خاطر منافع شخصی و تداوم سلطه‌ی خویش باعث تشدید جنگ شده و مردم ما را قربانی بدهند".

وزیر خارجه‌ی پیشین کشور در بخشی از صحبت‌هایش گفت که افغانستان در یک شرایط حساس قرار دارد و همه مکلفند برای بیرون‌رفت از این وضعیت تلاش کنند.

آقای ربانی همچنین گفت که سکوت در برابر وضعیت کنونی به معنای همسویی و شرکت در این «فاجعه» و پیامدهای ناشی از آن است که در تاریخ تعبیر و تفسیر خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала