متشنج شدن دوباره اوضاع در مرز قرقیزستان با تاجیکستان

© Sputnik /  مراجعه به بانک تصاویر متشنج شدن دوباره اوضاع در مرز قرقیزستان با تاجیکستان
متشنج شدن دوباره اوضاع در مرز قرقیزستان با تاجیکستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.06.2021
عضو شوید
مرکز مطبوعاتی اداره مرزبانی قرقیزستان اعلام کرد، که اوضاع در مرزهای قرقیزستان و تاجیکستان بار دیگر متشنج شده است.

به گزارش اسپوتنیک، سخنگوی اداره مرزبانی قرقیزستان گفت:"طرف تاجیکی با نقض همه توافق های پیشین بین هیئت های دولتی دو کشور درباره تعیین حدود و نشانه گذاری مرز قرقیزستان و تاجیکستان 4 ژوئن 2021، حدود ساعت 03:00 بامداد  شروع به نصب یک کانتینر در یک بخش تعیین تکلیف نشده مرز در بخشی ازولایت اوش کرده و تا یک هزار متر در اعماق قلمرو جمهوری قرقیزستان پیشروی کرده است".

 گفتگوی پوتین و امام‌علی رحمان روی مناقشات مرزی تاجیکستان و قرقیزستان    - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.05.2021
گفتگوی پوتین و امام‌علی رحمان روی مناقشات مرزی تاجیکستان و قرقیزستان

به گفته وی، "از ساعت 6.00 (4 و 30 دقیقه بامداد به وقت کابل) اوضاع در مرز همچنان متشنج است، طرف تاجیکی کانتینر خود را در قسمت علامت گذاری نشدهای  از مرز دولتی در این منطقه رها کرد و ششصد متر از آن فاصله گرفت".

اداره مرزبانی قرقیزستان می گوید،  افزون بر این "از طرف تاجیکستان" تجمع  نیروهای نظامی در اتومبیل ها و وسایل نقلیه زرهی سبک مشاهده میشود".

اداره مرزبانی قرقیزستان تأکید کرد: "طرف قرقیزستانی در حال اتخاذ تدابیری برای تنظیم اوضاع در سطح نمایندگان ادارات مرزبانی دو کشور است، اما مقامات مرزبانی جمهوری تاجیکستان به تماس های تلفنی پاسخ نمی دهند".

خاطرنشان می شود، مرزبانان قرقیزستان تقویت شده اند.

بیشکک همچنین دوشنبه را به نقض توافق های پیشین در مورد تنش زدایی متهم کرده است.

سخنگوی دولت قرقیزستان در این رابطه گفت: "طرف تاجیکی ، با نقض توافق های قبلی ، اوضاع را در مرز دولت قرقیزستان و تاجیکستان متشنج کرده  ، که با روابط خوب و توأم با حسن همجواری دو کشور مطابقت ندارد".

یادآوری می کنیم، که پیشتر درگیری بین ساکنان مناطق مرزی دو کشور بر سر آب در 29 اپریل به درگیری مسلحانه تبدیل شده بود . درگیری بین مرزبانان بیش از شش ساعت به طول انجامید. 36 شهروند قرقیزستان کشته و حدود دویست نفر زخمی شدند. تاجیکستان از 19 کشته و 87 زخمی خبر داد. بیش از سیصد خانه و تاسیسات زیربنایی تخریب یا سوزانده شدند.

عصر روز 29 اپریل ، طرفین در مورد آتش بس و عقب نشینی نیروها از مرز توافق کردند  اما روز بعد تبادل آتش از سر گرفته شد. سپس پیمان آتش بس دیگری در اواخر بعد از ظهر 30 اپریل حاصل شد و همه سربازان از تاجیکستان در تاریخ 1 می سرزمین قرقیزستان را ترک کردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала