کشورهای آسیای مرکزی نقش مهمی برای برقراری ثبات در افغانستان دارند

© Ministry of Foreign Affairs, Republic of Kazakhstanکشورهای آسیای مرکزی نقش مهمی برای برقراری ثبات در افغانستان دارند
کشورهای آسیای مرکزی نقش مهمی برای برقراری ثبات در افغانستان دارند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.06.2021
عضو شوید
دبیرکل سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با رئیس جمهور قزاقستان به نقش استثنایی کشورهای آسیای مرکزی به پیشبرد برقراری ثبات در افغانستان اشاره کرد.

رایزنی وزیر خارجه پاکستان با گوترش درباره وضعیت افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.03.2021
رایزنی وزیر خارجه پاکستان با گوترش درباره وضعیت افغانستان
به گزارش اسپوتنیک، قاسم ژامرت تاکایف رئیس جمهور قزاقستان و انتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد با یکدیگر گفت و گو و جهات اولویت دار همکاری بین دو طرف را بررسی کردند.

مسائل مربوط به تلاش های مشترک در زمینه مبارزه با پاندمی، مبارزه با تغییر اقلیم و همچنین تامین امنیت و ثبات منطقه ای مورد توجه ویژه طرفین طی این ملاقات قرار گرفت.

تاکایف پشتیبانی قزاقستان از نامزدی گوترش برای انتخاب مجدد وی به عنوان رئیس سازمان ملل متحد را تایید کرد.

در ادامه طرفین به طور مفصل مسائل تامین امنیت و ثبات منطقه ای در پس زمینه اوضاع در افغانستان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

رئیس جمهور قزاقستان آمادگی «نورسلطان» را برای ادامه ارائه کمک به افغانستان و شرکت در تلاش های بین المللی با هدف برقراری ثبات در این کشور، اعلام کرد.

در این زمینه، دبیرکل سازمان ملل متحد به نقش استثنایی کشورهای آسیای مرکزی، از جمله قزاقستان در پیشبرد این روند اشاره کرد.

تاکایف در بخش دیگری دبیرکل سازمان ملل را در مورد انجام اقدامات در زمینه مبارزه با کرونا، از جمله تهیه واکسن محلی «قزواک»، برنامه واکسیناسیون 55 درصد جمعیت این کشور تا پایان سال جاری، مطلع کرد.

گوترش به نوبه خود از تهیه واکسن محلی قزاقی و کمپین موفق واکسیناسیون جمعیت در این کشور استقبال کرد.

دبیرکل سازمان ملل اقدامات قزاقستان در جهت محافظت از منافع کشورهای عضو گروه کشورهای در حال توسعه و محصور در خشکی که خصوصا در شرایط بحران ناشی از همه گیری کرونا مهم است، ستود.

رئیس جمهور قزاقستان از قصد خود برای شرکت در کنفرانس جهانی تغییر اقلیم COP26 در گلاسگو در ماه نوامبر که طی آن اقدامات ملی به روز شده برای دستیابی به بی طرفی کربن تا سال 2060 اعلام خواهد شد، خبر داد.

گوترش در بخش دیگری از پیشگامی قزاقستان در پیشبرد برنامه جهانی ضد هسته‌ای تمجید کرد.

تاکایف به نوبه خود از دبیرکل سازمان ملل برای شرکت در کنفرانس بین المللی به مناسبت سی امین سالگرد بسته شدن سایت آزمایش هسته ای سمیپالاتینسک که در ماه آگوست سال جاری در قزاقستان برگزار می شود، دعوت کرد.

در پایان این ملاقات مجازی طرفین در مورد ادامه روابط نزدیک در زمینه طیف گسترده‌ای از مسائل مورد علاقه دو طرف توافق کردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала