کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان: شهروندان هزاره در معرض نسل‌کشی قرار دارند

© JAKکمیسیون حقوق‌بشر افغانستان: شهروندان هزاره در معرض نسل‌کشی قرار دارند
کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان: شهروندان هزاره در معرض نسل‌کشی قرار دارند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.06.2021
عضو شوید
 تنها در پنج‌سال پسین در چهارده یورش بر شهروندان هزاره افغانستان، بیش از 560 تن جان‌باخته‌اند.

واکنش سفارت آلمان به کشتار هزاره ها  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.06.2021
واکنش سفارت آلمان به کشتار هزاره ها 
به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان با استناد به ارزیابی‌هایش دربارۀ برخی از حمله‌های هراس‌افگنانه در پایتخت، می‌گوید که شهروندان هزاره افغانستان در معرض یک نسل‌کشی قرار دارند.

این کمیسیون، خواستار تحقیقات گسترده و عمیق در این باره از سوی یک هیئت جهانی است که از سوی سازمان ملل برگزیده شده باشد.

شهرزاد اکبر، رییس کمیسیون مستقل حقوق‌بشر در این باره گفت: «ارزیابی ما این بود که  جمعیت شیعه و هزاره افغانستان در معرض یک نسل‌کشی است و این نیاز به تحقیق بیشتر دارد. به‌همین دلیل هم اعلامیۀ ما درخواست کرد برای یک هئیت حقیقت‌یاب یا یک کمیسیون حقیقت‌یاب بین‌المللی و در روزها و هفته‌های گذشته ما بسیار شدید مشغول دادخواهی بودیم به‌خاطر این‌که یک هیئت حقیقت‌یاب بین‌المللی به افغانستان بیاید».

در همین حال، در دو روز اخیر، کارزاری زیر عنوان «نسل‌ کشی هزاره‌‌ها را متوقف کنید» در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده‌‎است.    

این کارزار در واکنش به انفجارهای اخیر در بخش‌های گونه‌گون غرب کابل شکل گرفته‌است که کاربران شبکه‌های اجتماعی در داخل و بیرون از افغانستان این حمله‌هارا سیستماتیک و هدفمند می‌دانند و از آن به‌عنوان «نسل‌کشی هزاره‌ها» یاد می‌کنند.

موسی‌خان رجا، یکی از کسانی‌ است که در این کارزار سهم گرفته‌است: «مسافر ما را در راه پایین می‌کنند و ازبین می‌برند. در مکتب ازبین می‌برند. طفل ما را ازبین می‌برند. این واقعیت، یک نسل‌کشی است! ایجاب می‌کند که ما باید صدای خودرا بکشیم».

خالد نورا، فعال فرهنگی نیز افزود: «این را متوجه بشوند که من به‌عنوان یک پشتون، حامی برادر هزاره‌ام هستم! هرگز نمی‌گذارم تا دشمن با چنین حملات تروریستی بین ما شگاف ایجاد بکند».

یادآوری می کنیم، که برخی از آمارها نشان می‌دهند که تنها در پنج‌سال اخیر، در چهارده حمله بر شهروندان هزاره افغانستان، بیش از پنج‌صد و شصت تن جان‌باخته‌اند. بیشتر این رویدادها که برخاسته از انفجارها و حمله‌های انتحاری بودند، در غرب کابل رخ داده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала