داشتن یک پایگاه نظامی؛ تلاش آمریکا برای کنترل اوضاع افغانستان از خاک پاکستان

© AFP 2023 / MARK RALSTONاهداف زرادخانه راکتی - هستوی پاکستان
اهداف زرادخانه راکتی - هستوی پاکستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.06.2021
عضو شوید
در پی تسریع روندخروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، سازمان اطلاعاتی آمریکا از پاکستان درخواست نموده تا شرایط برای ایجاد پایگاه‌هایی را در خاک آن کشور برای نظارت بر افغاستان و نیز جمع‌آوری اطلاعات برای آمریکا فرهم کند.

به گزارش اسپوتنیک، روزنامه New York Times  به نقل از منابع آگاه نوشت: دولت ایالات متحده در حال مذاکره با مقامات  پاکستان است تا توافق آن کشور را برای تهیه پایگاه نظامی که جهت جمع آوری اطلاعات و حملات ضد تروریسم در افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت، به دست آورد.

این روزنامه در ادامه می‌نویبسد، خروج سریع نظامیان آمریکایی در حال تشدید فشارها بر سازمان سیا است تا راه‌های جدیدی را برای حفظ این توانایی‌ها در افغانستان پیدا کند اما این آژانس با گزینه‌های خوبی روبرو نیست.

قریشی: نزدیکی آمریکا و پاکستان به صلح در افغانستان و منطقه کمک می‌کند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.05.2021
قریشی: نزدیکی آمریکا و پاکستان به صلح در افغانستان کمک می‌کند

با تسریع روند خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و احتمال تکمیل این روند تا اوایل یا اواسط جولای، سازمان اطلاعاتی آمریکا تلاش‌های خود را برای حفظ توانایی جمع‌آوری اطلاعات، جنگ و عملیات مبارزه با تروریسم تشدید کرده است.

این نشریه افزود که مذاکرات آمریکا با کشورهای منطقه برای ایجاد پایگاه جهت نظارت بر افغانستان در جریان است و پاکستان و کشورهای آسیای مرکزی از جمله گزینه‌هایی در دست بررسی هستند اما اسلام‌آباد از یک سو مخالف خود را با این اقدام اعلام کرده و از سوی دیگر شرایط سختی را برای آمریکا ارائه داده  و گفته است هرگونه عملیات علیه تروریستان باید در توافق با این کشور صورت گیرد.

آمریکا و بریتانیا بعد از 20 سال به حضور نظامی خود در افغانستان پایان می‌دهند. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به تازگی اعلام کرده که 2500 تا 3500 نظامیان زن و مرد باقی‌مانده در افغانستان تا 11 سپتامبر این کشور را ترک خواهند کرد. بریتانیا هم در اقدامی مشابه، 750 نیروی نظامی خود را از افغانستان خارج می‌کند.

تاریخی که برای این کار در نظر گرفته شده، 11 سپتامبر 2021 مصادف با بیستمین سالگرد حملات القاعده به برج‌های نیویورک در آمریکا؛ حملاتی که از افغانستان برنامه‌ریزی و کنترل شد و به دنبال آن ائتلافی به رهبری آمریکا، طالبان را از قدرت خلع کرد و القاعده را به طور موقت از این کشور بیرون راند.

نیویورک تایمز پیش از این نیز گزارش داده بود که آژانس‌های اطلاعاتی غربی در حال ارزیابی رهبران سیاسی خارج از دولت افغانستان هستند تا بتوانند پس از خروج از افغانستان اطلاعاتی را درباره تهدیدات تروریستی به آن‌ها ارائه دهند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала