اعلامیه ای کمیسیون حقوق بشر دربارهٔ به خشونت کشیده شدن گردهم‌آیی در شهر فیض‌آباد ولایت بدخشان

© @https://twitter.comاعلامیه ای کمیسیون حقوق بشر دربارهٔ به خشونت کشیده شدن گردهم‌آیی در شهر فیض‌آباد ولایت بدخشان
اعلامیه ای کمیسیون حقوق بشر دربارهٔ به خشونت کشیده شدن گردهم‌آیی در شهر فیض‌آباد ولایت بدخشان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.06.2021
عضو شوید
کمیسیون حقوق بشر افغانستان با نشر اعلامیه ای نوشته است، که دولت افغانستان مکلف است که امنیت تظاهرات و اشتراک‌کنندگان آنان را تأمین کند و به خواست‌های مشروع و قانونی آنان پاسخ قناعت‌بخش دهد.
 اعتراضات در بدخشان به خشونت کشیده شد/ 3 تن کشته وده ها تن دیگر زخمی شدند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.06.2021
تظاهرات در بدخشان به خشونت کشیده شد/ 3 تن کشته و ده ها تن دیگر زخمی شدند

به گزارش اسپوتنیک، کمیسیون حقوق بشر افغانستان با نشر اعلامیه ای امروز سه شنبه، ۱۸ جوزای ۱۴۰۰ نوشته است: پیش از چاشت امروز گردهم‌آیی باشندگان شهر فیض‌آباد بدخشان به خشونت کشیده و در اثر این خشونت‌ها، شماری از باشندگان این شهر زخمی و کشته شده‌اند.
این کمیسیون افزوده است، که کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از وقوع خشونت در جریان این تظاهرات شدیداَ ابراز تأسف می‌کند. اسناد ملی و بین‌المللی حقوق بشر دولت افغانستان را مکلف ساخته است که امنیت تظاهرات و اشتراک‌کنندگان آنان را تأمین کند و به خواست‌های مشروع و قانونی آنان پاسخ قناعت‌بخش دهد.
در ادامه این اعلامیه آمده است، که کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان خواهان بررسی رویداد از سوی یک هیأت مستقل و قابل اعتماد با شرکت اعضای خانوادهٔ قربانیان این رویداد است. کمیسیون هم‌چنان از دولت می‌خواهد عاملان خشونت را شناسایی کرده و آن‌ها را پاسخ‌گو سازد.
در پایان این اعلامیه آمده است، که قانون به شکل کلی حد و مرز اعتراضات مدنی‌ای را که مورد حمایت اسناد ملی و بین‌المللی حقوقی است، مشخص کرده است. بنابراین از برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان این راه‌پیمایی خواسته می‌شود اجازهٔ وقوع هیچ نوع رفتار غیرمدنی که تظاهرات را به سمت تنش خواهد برد، ندهند و در زمینهٔ حفاظت از اماکن عامه کمک کنند.

یادآوری می کنیم، که صبح امروز باشند‌گان شهر فیض‌آباد مرکز بدخشان در اعتراض به افزایش ناامنی‌ها، کمبود برق و آب در این شهر، دست به اعتراض زده بودند. ابتدا این تظاهرات به آهستگی پیش می‌رفت تا اینکه معترضین شعارهای "معامله بس است ما برق می‌خواهیم"، "مرگ بر والی بی‌کفایت" سر دادند و با واکنش تند محافظین مقام ولایت روبرو شدند.

در کنار این، معترضین آتش روشن کردند و دروازه مقام ولایت بدخشان را به آتش کشیدند.

نیک محمد نظری، سخن‌گوی والی بدخشان می‌گوید، که معترضین چندین غرفه و اتاق محافظین ولایت را به آتش کشیدند و شماری زیادی از سربازان را زخمی ساختند.

شفیق همدرد، سرطبیب درمانگاه ولایتی بدخشان می‌گوید، بر اثر تظاهرات خشونت‌آمیز امروز 3 تن جان باخته و 24 تن دیگر نیز زخمی شدند که به درمانگاه انتقال یافته‌اند؛ متاسفانه وضعیت 5 تن از زخمیان وخیم می‌باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала