آلودگی هوا در جو زمین به بالاترین سطح رسید

© AFP 2023 / Janek Skarzynskiآلودگی هوادر جو زمین به بالاترین سطح رسید
آلودگی هوادر جو زمین به بالاترین سطح رسید - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.06.2021
عضو شوید
همه گیری کووید-19 هیچ تاثیری در کاهش دی اکسید کربن موجود در جو نگذاشته و تراکم این گاز در حال حاضر به بالاترین سطح خود در 4.5 میلیون سال گذشته رسیده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل ازCNN  براساس تازه ترین تحقیقات صورت گرفته در سالجاری، میزان دی اکسید کربن موجود در جو، 419 مولکول CO2 به ازای هر یک میلیون مولکول هوا است.

Святрека в Пряжинском районе Республики Карелия - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.05.2020
کاهش جهانی میزان انتشار کربن پس از شیوع کرونا

بر اساس شواهد زمین شناسی جمع آوری شده طی شش دهه، دانشمندان میزان دی اکسید کربن جو را ردیابی کرده اند و به نظر می رسد میزان کنونی بالاترین سطح در 4.5 میلیون سال گذشته باشد و بی تردید این تراکم بی اندازه و بی سابقه گازهای گلخانه ای باعث گرم شدن خطرناک زمین می شود.

در سال 1958، هنگامی که اندازه گیری های مدرن آغاز شد، میزان دی اکسید کربن جو 316 ppm بود. این در حالی است که سه قرن پیش از این تاریخ و قبل از آغاز عصر صنعتی، سوابق زمین شناسی نشان می دهد که این تعداد 280 ppm بوده است. به عبارت دیگر، با استفاده از سوخت های فسیلی در ژنراتورها و اتومبیل ها، بشر غلظت مهمترین گاز گلخانه ای را 50 درصد افزایش داده است.

غلظت دی اکسید کربن جو سال به سال در نوسان است. ضمن آنکه میزان موجود دی اکسید کربن جو تنها از طریق آلودگی تعیین نمی شود، بلکه به تغییرات سرعت جذب آن از سوی اقیانوس ها و گیاهان نیز بستگی دارد. غلظت اتمسفر یک چرخه فصلی را دنبال می کند و به طور معمول در ماه مه به اوج خود می رسد؛ هنگامی که گیاهان در نیمکره شمالی، جایی که بیشترین گیاه وجود دارد، شروع به جذب دی اکسید کربن می کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала