دومین روز اعتراضات فیض‌آباد/ معترضان خواستار برکناری و محاکمه والی شدند

© @https://twitter.comدومین روز اعتراضات فیض‌آباد/ معترضان خواستار برکناری و محاکمه والی شدند
دومین روز اعتراضات فیض‌آباد/ معترضان خواستار برکناری و محاکمه والی شدند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.06.2021
عضو شوید
پس از آن‌که روز گذشته تظاهرات مردم فیض‌آباد؛ مرکز بدخشان به خشونت کشیده شد و در جریان تظاهرات سه تن کشته و بیش از 40تظاهرکننده زخمی شدند، امروز نیز مظاهره‌کنندگان با گردهمایی در برابر مقر ولایت، خواهان برکناری والی و محاکمه عوامل تیراندازی بر معترضان شدند.

به گزارش اسپوتنیک، شمار زیادی از باشنده‌گان شهر فیض‌آباد مرکز بدخشان در اعتراض به نبود آب آشامیدنی، برق و امنیت دست به راه‌پیمایی و مظاهره زدند که در نزدیکی درب ورودی دفتر والی بدخشان، به خشونت گرایید و سبب کشته شدن ۴ تن و زخم برداشتن ۴۴ تن دیگر شد.

معترضان روز چهارشنبه، نوزدهم جوزا، در نزدیکی دفتر ولایت خیمه تحصن برپا کرده و در شعار بزرگی نوشته‌اند که خواهان برکناری و محاکمه والی بدخشان هستند.

 اعتراضات در بدخشان به خشونت کشیده شد/ 3 تن کشته وده ها تن دیگر زخمی شدند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.06.2021
تظاهرات در بدخشان به خشونت کشیده شد/ 3 تن کشته و ده ها تن دیگر زخمی شدند

 این معترضان راه‌های ورودی شهر نو به شهر کهنه فیض‌آباد را بسته و می‌گویند تا زمانی که به خواست‌های شان رسیده‌گی نشود به اعتراض خود ادامه خواهند داد.

معترضان می‌گویند که تعداد کشته‌شده‌گان و زخمیان رویداد در حال افزایش است.

آنان سربازان محافظ والی بدخشان را متهم و مقصر تیراندازی بر مردم می‌دانند و خواهان به دادگاه کشانیدن عاملان این رویداد اند.

این در حالی ست که ثناالله روحانی، سخنگوی پولیس بدخشان، می‌گوید که پولیس در این رویداد هیچ دخالتی نداشته است.

نیک‌محمد نظری، سخنگوی والی بدخشان، با نشر اعلامیه‌ای مردم را به خویشتن‌داری و صبر و حوصله فراخوانده و گفته است به زودی هیأت حقیقت‌یاب از مرکز آمده و در حضور خانواده‌های شهدا و زخمیان چگونه‌گی به خشونت کشیده شدن راه‌پیمایی را بررسی خواهد کرد.

در این اعلامیه آمده است که مظاهره و اعتراض مدنی حق هر شهروند است.

شلیک بر معترضان بازتاب زیادی داشت و تعداد زیادی از نماینده‌گان سابقه و کنونی بدخشان در پارلمان نیز با نشر اعلامیه‌های فیسبوکی آن را تقبیح کردند. کمیسیون مستقل حقوق بشر خواستار بررسی چگونه‌گی به خشونت کشیده شدن تظاهرات باشنده‌گان فیض‌آباد شده و مجلس نماینده‌گان نیز تیراندازی بر معترضان را غیرقابل قبول خوانده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала