واکنش ها به کشتار کارمندان ماین‌روبی در بغلان

© @https://twitter.comواکنش ها به کشتار کارمندان ماین‌روبی در بغلان
واکنش ها به کشتار کارمندان ماین‌روبی در بغلان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.06.2021
عضو شوید
حمله طالبان بر خیمه های افراد مربوط به یک سازمان ماین‌پاکی در ولسوالی بغلان مرکزی که بیش از 10 کشته و 16 زخمی برجا گذاشت واکنش های زیاد مقام های افغانستان و کشور های خارجی را در پی داشت.

به گزارش اسپوتنیک، منابع امنیتی امروز (چهارشنبه، 19 جوزا) اعلام کردند که در حملۀ مردان مسلح بر دفتر ماین پاکی "هلو ترست" در ولایت بغلان، ده تن از کارمندان این موسسه جان باختند و 16 تن دیگر، زخم برداشته‌اند.

طارق آرین با تأیید این خبر گفت، ادعای طالبان مبنی بر مصوونیت به افراد یک ادعای اغفال‌کننده است. این گروه بار بار کارمندان نهادهای خدماتی را هدف قرار داده است.

به گفته او، نهادهای خدمات رسانی، آکادمیک و مکان‌های مقدس مصوونیت جنگی دارند؛ اما طالبان برخلاف تمام ارزش‌های انسانی و حقوق بشری به جنایات شان در برابر این مکان‌ها و افراد بیگناه ادامه می‌دهند.

ارگ ریاست جمهوری این حمله را به گروه طالبان نسبت داده است. رییس جمهور غنی در این ارتباط گفته است: «طالبان نه تنها کارمندان ماین پاکی، بلکه مساجد، مکاتب، معلمین و محصلین را نیز مورد هدف قرار می‌دهند که این عمل شان سبب تنفر مردم شده و جنایت بشری است که هیچ‌گونه توجیه منطقی ندارد.»

به گفته محمداشرف غنی، طالبان به خاطری کارمندان مای‌پاکی را هدف قرار می‌دهند که آنان شاهراه‌ها، مزارع و روستاها را از ماین‌ها و مواد انفجاری پاک‌سازی و از افزایش تلفات ملکی که از سوی مخالفان مسلح صورت می‌گیرد، جلوگیری می‌کنند.

ریاست شورای عالی مصالحه ملی نیز حمله بر کارمندان ماین‌ پاکی را «تروریستی» خوانده است. عبدالله عبدالله، رییس این شورا، گفته است: «این کارمندان با پذیرفتن جدی‌ترین خطرها و با جان‌بازی تمام برای پاک‌سازی مناطق، از خطر مرگ‌بار ماین و دیگر مواد انفجاری می‌پرداختند. آنان دشوارترین مسوولیت را داشتند و با انجام این مسوولیت جان مردم ملکی را نجات می‌دادند. هدف گرفتن آنان جنایت بزرگ و نابخشودنی است.»

ز سوی دیگر وزارت امور خارجه ی کشور با نشر اعلامیه ی نوشته است که سازمان های جهانی و حقوق بشری باید جلو جنایات روز افزون طالبان را بگیرند.

اعلامیه می افزاید که این کشتار ماین پاکان نشان دهنده ی نیت شوم طالبان در برابر امنیت و مصوونیت جان و مال مردم ملکی بوده و محیط کاری برای موسسات بشر دوستانه را محدود خواهد کرد.

سفارت امریکا در کابل حمله به کارمندان موسسه ماین‌روبی «هلوترست» در ولسوالی بغلان مرکزی ولایت بغلان را «وحشت‌ناک و بی‌معنا» توصیف کرده است.

راس ویلسون، کاردار سفارت امریکا در کابل، روز چهارشنبه، نوزدهم جوزا، در یک رشته توییتی این حمله را محکوم کرده و خواهان تحقیقات درباره آن شده است.

راس ویلسون گفته است که کارمندان خدمات بشردوستانه و امدادگران تحت حمایت حقوق بشردوستانه بین‌المللی هستند.

او ماین‌روبان را از شجاع‌ترین افراد توصیف کرده است. به گفته کاردار سفارت امریکا، ماین‌روبان افغانستان را به یک مکان امن برای زنده‌گی، رشد تجارت، زراعت و لذت بردن از زنده‌گی تبدیل می‌کنند.

افراد مسلح که وزارت امور داخله گفته است جنگ‌جویان گروه طالبان بودند، ساعت 10:00 سه‌شنبه‌شب به کمپ کارمندان ماین‌روبی در ولسوالی بغلان مرکزی حمله کردند. این کمپ 100 کارمند داشته است.

گروه طالبان دست داشتن خود را در این رویداد رد کرده است. سخنگوی گروه طالبان گفته است که روابط خوب با موسسه هلوبرست داشته است.

این حمله واکنش‌ها و محکومیت گسترده کاربران شبکه های اجتماعی را نیز را در پی داشته است. آنان طالبان را به نقض وعده های شان متهم می‌کنند. به گفته آنان طالبان وعده می کنند اما عمل نمی کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала