واکنش تند نمایندگان مجلس به تیرباران‌ معترضان در فیض آباد به دستور والی بدخشان

© @https://twitter.com اعتراضات در بدخشان به خشونت کشیده شد/ 3 تن کشته وده ها تن دیگر زخمی شدند
 اعتراضات در بدخشان به خشونت کشیده شد/ 3 تن کشته وده ها تن دیگر زخمی شدند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.06.2021
عضو شوید
یک روز پس از به خشونت کشیده‌شدن تظاهرات مردمی در شهر فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان، مجلس نمایندگان می‌گوید که «تیرباران‌کردن معترضان توسط مسئولان این ولایت و شخص ذکریا سودا، والی بدخشان» غیرقاقبل‌قبول است.

به گزارش اسپوتنیک،میررحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان در نشست امروز (چهارشنبه، 19 جوزا) این مجلس گردهمایی‌ها و تظاهرات را از حقوق بنیادی شهروندان کشور خواند و گفت که نقض آن خلاف قانون اساسی و ارزش‌های شهروندی است.

آقای رحمانی تأکید کرد که در تظاهرات روز گذشته در شهر فیض‌آباد این ارزش‌ها شدیدا آسیب دیده است.

در همین حال، او به کمیسیون امنیت داخلی مجلس نمایندگان وظیفه داد تا چگونگی به خشونت کشیده‌شدن این تظاهرات را بررسی و نتایج آن را برای تصمیم‌گیری به نشست عمومی این مجلس ارایه کند.

دومین روز اعتراضات فیض‌آباد/ معترضان خواستار برکناری و محاکمه والی شدند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.06.2021
دومین روز اعتراضات فیض‌آباد/ معترضان خواستار برکناری و محاکمه والی شدند

گفتنی است بامداد روز گذشته شماری از باشندگان شهر فیض‌آباد در اعتراض به نبود برق، آب و امنیت در این شهر دست به راهپیمای زدند. معترضان از «شهرنو» فیض‌آباد به طرف ساختمان ولایت در «شهرکهنه»‌ی این شهر حرکت کرد‌ند.

این تظاهرات در پی درگیری محافظان والی این ولایت با معترضان به خشونت کشانده شد.

نیک‌محمد نظری، سخن‌گوی والی بدخشان گفت که معترضان خشمگین شماری از شعبات ولایت را که در بیرون از ساختمان ولایت موقعیت دارد، به آتش کشیده‌اند.

او همچنین گفت که معترضان بخشی از دیوار ساختمان ولایت را هم تخریب کرده‌اند. به گفته‌ی او، معترضان بر تأسیسات نظامی ولایت هم یورش برده و چندین موتر را هم به‌صورت قسمی تخریب کرده‌اند.

نیک‌محمد نظری تأکید کرده است که این افراد مجهز با چوب و چماق بوده و بر نیروهای امنیتی در ولایت حمله کرده‌اند. آقای نظری گفته است که چند نفر از این نیروها در نتیجه‌ی پرتاب سنگ معترضان زخمی شده‌اند.

همچنین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان شام روز گذشته با نشر اعلامیه‌ای خواهان بررسی چگونگی به خشونت کشیده‌شدن این تظاهرات از سوی یک هیأت مستقل و قابل اعتماد با شرکت اعضای خانواده‌ی قربانیان شد.

این کمیسیون با ابراز تأسف از به خشونت کشیده‌شدن آن اعلام کرد که اسناد ملی و بین‌المللی حقوق بشر دولت افغانستان را مکلف کرده که امنیت تظاهرات و اشتراک‌کنندگان آن را تأمین کند و به خواست‌های مشروع معترضان پاسخ قناعت‌بخش دهد.

این تظاهرات امروز نیز ادامه یافته است. مجیب‌الله حمیدی به روزنامه اطلاعات روز گفت که معترضان هم‌اکنون مسیر سرک شهرنو و شهرکهنه‌ی فیض‌آباد را در ناحیه‌ی پل به‌روی رفت‌وآمد مسدود کرده‌اند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала