آمریکا: ماموریت نظارتی بررسی وضعیت افغانستان از خلیج فارس آغاز شده است

© AFP 2023 / Jewel Samadآمریکا: ماموریت نظارتی بررسی وضعیت افغانستان از خلیج فارس آغاز شده است
آمریکا: ماموریت نظارتی بررسی وضعیت افغانستان از خلیج فارس آغاز شده است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.06.2021
عضو شوید
پنتاگون اعلام کرده است که برای بررسی وضعیت افغانستان، مأموریت نظارتی، استخباراتی و جنگی این کشور از پایگاه‌های خلیج فارس آغاز شده است.

به گزارش اسپوتنیک، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، روز گذشته،(پنج‌شنبه21 جوزا) در نشست کمیته امور نظامی مجلس سنای آمریکا گفت که پس از اعلام تصمیم واشنگتن برای خروج سربازانش از افغانستان توسط جو بایدن، رییس جمهور این کشور، بررسی پایگاه‌های احتمالی این نیروها در منطقه مورد بحث قرار گرفته است.

آستین در مورد این‌که این پایگاه‌های احتمالی آمریکا در کدام کشور مستقر خواهند شد، جزئیاتی ارایه نکرده است.

وزیر دفاع آمریکا اما گفته است: «ما توانایی انجام این کار را داریم و آن‌چه ما به دنبال آن هستیم، کوتاه کردن قدم‌های پیش‌رو با استقرار برخی نیروها در کشورهای همسایه افغانستان است و این کار جریان دارد.»

پنتاگون: امریکا همچنان متعهد به راه حل سیاسی اوضاع افغانستان است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.06.2021
پنتاگون: امریکا همچنان متعهد به راه حل سیاسی اوضاع افغانستان است

از سویی هم لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در مورد حمله هواپیماهای آمریکایی به حمایت از شهرهای افغانستان پس از خروج، گفته است که هیچ حدسی در مورد اقدامات احتمالی آینده نمی‌زند.

آستین خاطرنشان کرده است که مأموریت نیروهای آمریکایی در افغانستان برای جلوگیری از حمله احتمالی دیگر به این کشور تمام شده است.

به گفته آستین، اکنون وظیفه پنتاگون، انتقال افراد و تجهیزات نظامی کشورش از افغانستان است.

آستین افزوده است که تلاش‌های آمریکا علیه تروریسم، از این پس بر روی عناصری متمرکز خواهد شد که می‌تواند به امریکا حمله کنند. وزیر دفاع امریکا از توانایی انجام مأموریت در برابر القاعده سخن گفت، اما از گروه طالبان به حیث تهدید علیه امریکا نام نبرد.

در همین حال، پنتاگون از ادامه حمایت آمریکا از نیروهای امینتی و دولت افغانستان پس از تکمیل شدن روند خروج اطمینان داد.

به باور آستین، پشتی‌بانی از نیروهای امنیتی افغانستان با پایان یافتن حضور نظامی این کشور دشوار خواهد بود؛ زیرا توانایی نیروهای آمریکایی در افغانستان کاهش خواهد یافت.

لوید آستین گفت که در حال حاضر بیش‌تر پروازها برای محافظت از نیروهای امریکایی هنگام خروج از نقاطی خارج از افغانستان انجام می‌شود.

وزیر دفاع آمریکا تصریح کرد که پس از خروج سربازان، آمریکا قصد دارد رابطه «خوب و مثمر» را با افغانستان حفظ کند که ادامه تمویل کمک مالی برای نیروهای امنیتی و حمایت از دولت را شامل می‌شود.

آستین تاکید کرده است که ارتش آمریکا قصد دارد سفارت این کشور در کابل را  در همکاری با نیروهای امنیتی افغانستان حفظ کند.

روند خروج نیروهای آمریکایی در اول ماه می آغاز و در حال حاضر این روند حدود 50 درصد تکمیل شده است. هم‌زمان با این، ناتو نیز روند خروج سربازان خود را از افغانستان آغاز کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала