موج سوم کرونا در افغانستان/عفو بین‌الملل خواستار رفع فوری کمبود آکسیجن شد

© Photo / Facebook account of AF MOPHکرونا افغانستان
کرونا افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.06.2021
عضو شوید
سازمان عفو بین‌الملل از حکومت افغانستان خواسته است که چالش کمبود آکسیجن را به‌گونه‌ی فوری رفع و واکسین کرونا و دیگر تجهیزات صحی ضروری را با حمایت جامعه جهانی تهیه کند.

به گزارش اسپوتنیک، سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده است که گسترش موج سوم ویروس کرونا در افغانستان بسیار نگران‌کننده است و اگر حمایت فوری بین‌المللی از این کشور صورت نگیرد، وضعیت می‌تواند به سرعت از کنترل خارج شود.

این سازمان روز جمعه، بیست‌ویکم جوزا، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان در حال افزایش است و این کشور به شدت از شیوع موج سوم آسیب دیده است.

بحران کرونا؛ ازبکستان یک‌هزار بالون اکسیجن به افغانستان کمک کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.06.2021
بحران کرونا؛ ازبکستان یک‌هزار بالون اکسیجن به افغانستان کمک کرد

عفو بین‌الملل گفته است: «روند تطبیق واکسین کرونا به دلیل کمبود این واکسین متوقف شده است. ما باید از وضعیت مشابه در نیپال و هند درس بگیریم و قبل از اینکه خیلی دیر شود، برای بدترین حالت آماده شویم.»

در همین حال، سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرده است که دولت افغانستان باید کمبود آکسیجن را برطرف کند و واکسین کافی و دیگر تجهیزات ضروری صحی را با حمایت جامعه جهانی تهیه کند.

زمان سلطانی، محقق جنوب آسیا در این سازمان هشدار داده است که با گذشت بیش از یک سال از شیوع ویروس کرونا، آماده‌گی اضطراری دولت افغانستان ناکافی است.

سازمان عفو بین الملل به نقل از وزارت صحت عامه افغانستان نوشته است که در حال حاضر تنها حدود دو هزار دستگاه تولید آکسیجن، یک هزار و ۶۳ تخت و در مجموع یک‌ هزار و ۵۰۰ تخت مراقبت‌های ویژه برای بیماران کرونایی در اختیار دارد.

در اعلامیه سازمان عفو بین الملل آمده است که براساس آمارهای سازمان جهانی صحت، تنها 22 ولایت از 34 ولایت افغانستان دارای امکانات آزمایش ویروس کرونا است.

توجه به عدم آماده‌گی اضطراری و زیرساخت‌های صحی کشور، سازمان عفو بین‌الملل به این باور است که  افغانستان برای مقابله با موج سوم کرونا تجهیزات کافی ندارد.

 از این رو این سازمان خاطرنشان کرده است که افغانستان باید توانایی‌های تشخیص ویروس کرونا را افزایش دهد تا به طور موثر شیوع این بیماری را تشخیص و اقدامات پیش‌گیرانه اتخاذ شود.

سازمان عفو بین‌الملل در ادامه گفته است که موج سوم ویروس کرونا خطر بزرگی را متوجه چهارمیلیون بی‌جاشده‌ی داخلی می‌کند که به آب، خدمات و امکانات صحی دست‌رسی کافی ندارند.

این سازمان تأکید کرده است که دولت افغانستان باید طرحی را تهیه کند که تطبیق واکسین بر بی‌جاشدگان را در اولویت قرار دهد.

این درحالی است که اخیرا میزان ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در افغانستان به‌ویژه در کابل افزایش یافته است. شماری از شفاخانه‌های اختصاصی درمان مریضان کووید۱۹ عملا با کمبود آکسیجن مواجه هستند. به همین دلیل، روزانه شماری از مریضان کووید۱۹ به‌خاطر کمبود آکسیجن جان می‌دهند.

وزارت صحت عامه‌ی افغانستان در یک فراخوان ملی، خواهان همکاری و حمایت مردم از سکتور صحت در راستای مبارزه با ویروس کرونا شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала