هشدار خلیلی به حکومت: درصورت ادامۀ حمله بر هزاره‌ها مردم خود اقدام خواهند کرد

© Photo / M K Kهشدار خلیلی به حکومت: درصورت ادامۀ حمله بر هزاره‌ها مردم خود اقدام خواهند کرد
هشدار خلیلی به حکومت: درصورت ادامۀ حمله بر هزاره‌ها مردم خود اقدام خواهند کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.06.2021
عضو شوید
معاون پیشین رئیس‌جمهور افغانستان هشدار می‌دهد اگر حکومت جلو حمله‌های هدفمندانه بر مردم هزاره و بی‌عدالتی‌ها را در کشور نگیرد، مردم برای تأمین امنیت جان و مال شان و برقراری عدالت از هر اقدامی کار خواهند گرفت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، محمد کریم خلیلی، معاون پیشین رئیس‌جمهور که امروز یک‌شنبه در یک نشست عالمان دین و نماینده‌گان اهل تشیع در کابل سخن می‌زد، حمله‌های اخیر بر شهروندان هزاره در کشور را «نسل‌کشی» توصیف کرد و از جامعۀ جهانی خواست که در برابر این جنایت‌ها خاموش نماند.

آقای خلیلی، حمله بر هزاره‌ها را جنایت ضدبشری و تلاش برای حذف هویت مردم هزاره خواند: «با زور، به‌ هیچ‌ وجه هیچ جمعی نمی‌تواند افغانستان را به صلح بکشاند. راه حل افغانستان، راه جنگ نیست و راه زور هم نیست؛ راه تداوم انحصار هم نیست».

جزئیات انفجارهای امروز غرب کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.06.2021
جزئیات انفجارهای امروز غرب کابل

او افزود:«بنام یک تبار، بنام یک مردم هدفمندانه دست به انتحار می‌زنند، دست به انفجار می‌زنند... دست به اعمالی که هویت مردم را باید هویت‌زدایی کنند».

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که اخیرأ موجی از حمله‌های هراس‌افگنانه در غرب کابل شکل گرفته‌است؛ تنها در کمتر سه هفتۀ اخیر، پنج رویدار هراس‌افگنانه که در آن شهروندان عادی هدف قرار گرفته‌اند، رخ داده‌اند.

در تازه‌ترین رویداد که روز گذشته رخ داد، دو موتر مسافربری در غرب کابل آماج دو انفجار قرار گرفت که در نتیجه هفت تن جان باختند و شش دیگر زخمی شده‌اند.

یک ماه قبل‌تر از این رویدادها، مکتب سید‌الهشدا در غرب کابل آماج سه انفجار قرار گرفت که در آن در حدود 90 تن جان باختند و نزدیک به 200 تن دیگر زخمی شدند.

بربنیاد آمارهایی‌که شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان بدست می‌دهند، در حدود چهل حملۀ هدفمندانه کلان در دو سال اخیر در غرب کابل رخ داده‌اند.

آقای خلیلی با ابراز نگرانی از بدتر شدن اوضاع امنیتی در کشور می‌گوید که طرف‌های درگیر جنگ در این روزها  کمتر به صلح اما بیشتر به جنگ تمایل نشان می‌دهند: «ما خواهان این استیم که از طرف شورای امنیت از طرف ملل متحده با همکاری همکاران بین‌المللی ما و همکاری دولت که وظیفه شان است در این رابطه باید همکاری کنند».

پس از آغاز خروج نیروهای خارجی از افغانستان در اول ماه می، نبردها در کشور شدت گرفتند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала