والی بلخ: عقب‌نشینی نیروها از برخی جاها، تصمیم شورای نظامی بود

© facebook IDLG' vision is to make a deference in lives of Afghan citizens by providing them good governance.والی بلخ: عقب‌نشینی نیروها از برخی جاها، تصمیم شورای نظامی بود
والی بلخ: عقب‌نشینی نیروها از برخی جاها، تصمیم شورای نظامی بود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.06.2021
عضو شوید
والی بلخ می‌گوید، که بر بنیاد تصمیم شورای نظامی، نیروهای امنیتی ساحاتی از ولسوالی‌های زاری و شولگره بلخ را ترک کرده اند.

فرهاد عظیمی بحیث والی جدید بلخ گماشته شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.10.2020
فرهاد عظیمی بحیث والی جدید بلخ گماشته شد
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، محمد فرهاد عظیمی؛ والی بلخ، امروز یک‌شنبه، ۲۳ جوزا در یک نشست خبری در بلخ گفت: نیروهای امنیتی در ولسوالی زاری در محاصره بودند، امکان اکمالات وجود نداشت. روز گذشته برای جلوگیری از تلفات، آنان را از مرکز ولسوالی بیرون و به ساحه امرخ ولسوالی زاری و کشنده جا به جا کرده اند.

به گفته او، بنا بر تصمیم شورای نظامی کشور، نیروهای امنیتی از ساحاتی که امکان اکمالات وجود ندارد، به ساحات امن انتقال می یابند و پس از تقویت هسته مرکزی در ولسوالی در قسمت بازپس گیری دوباره تصمیم گیری خواهد شد.

والی بلخ می گوید: هشت ولسوالی بلخ در معرض تهدید بالا قرار دارند و طالبان تلاش می‌کنند دایره ولسوالی را محدود کند؛ اما نیروهای امنیتی شجاعانه دفاع می کنند.

سقوط زاری و سایه سقوط بر دیگر ولسوالی‌ها
سید عبدالله مسرور؛ معاون شورای ولایتی بلخ در واکنش به تصمیم شورای نظامی به آوا گفت: دولت یک پوسته را پلان کرده رها می کند که این کار سبب ضعیف شدن مورال سایر نیروهای امنیتی می شود و آنها ده پوسته دیگر را به طالبان واگذار می کنند.

معاون شورای ولایتی بلخ همچنین می افزاید که پس از سقوط مرکز ولسوالی زاری، وضعیت امنیتی در ولسوالی های شولگره و کشنده خوب نیست، این ولسوالی ها در خطر سقوط قرار دارند.

وی تصریح کرد که به نیروهای امنیتی در این دو ولسوالی کمک رسانی صورت نمی گیرد، بیش از ۱۵ قریه ولسوالی شولگره به طالبان افتاده، جنگ بر قریه های مرکز ولسوالی شولگره متمرکز شده و نیروهای محلی با امکانات اندک توان مقابله ندارند.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که والی بلخ امروز گفت: با تمام نیروهای امنیتی در خط نبرد در ارتباط هستیم و از آنان خواستیم که کمبودات شان را شریک کنند تا اکمالات صورت بگیرد.

گزارش ها می رساند که در شولگره تنها مرکز ولسوالی و فرماندهی پولیس باقی مانده و سایر ساحات را طالبان تصرف کرده اند. دو پوسته امنیتی روز گذشته به طالبان واگذار شد و دو پوسته دیگر را پیش از چاشت امروز طالبان تصرف کردند و هم اکنون هم درگیری در بخش های نزدیک ولسوالی جریان دارد.

ساعت ۷ شب گذشته، طالبان از چهار استقامت بر مرکز ولسوالی کشنده ولایت بلخ حمله کرده بودند و هنوز از وضعیت این ولسوالی جزئیاتی در دست نیست.

این در حالی است که بلخ در سال‌های گذشته، از امن‌ترین ولایت‌های شمال کشور محسوب می شد. پیش از این، هیچیک از ولسوالی‌های این ولایت به دست طالبان نیافتاده‌بود؛ اما اخیرا برای نخستین‌بار ولسوالی زاری بلخ سقوط کرد. این رویداد و همچنین ادامه ناامنی در مناطق همجوار، نگرانی‌های امنیتی در بلخ را به شدت افزایش داده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала