ترکیه برای حضور نظامی در افغانستان خواهان پشتیبانی امریکا شد

© AFP 2023 / Tobias Schwarzترکیه برای حضور نظامی در افغانستان خواهان پشتیبانی امریکا است
ترکیه برای حضور نظامی در افغانستان خواهان پشتیبانی امریکا است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.06.2021
عضو شوید
رییس جمهور ترکیه برای حضور نظامی در افغانستان از امریکا خواست تا این کشور را پشتیبانی مالی کند.

اردوغان: ترکیه تنها کشور قابل اعتماد برای مدیریت مناسب وضعیت موجود در افغانستان است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.06.2021
اردوغان: ترکیه تنها کشور قابل اعتماد برای مدیریت مناسب وضعیت موجود در افغانستان است
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، روز گذشته (دوشنبه، ۲۴ جوزا) گفته است، که اگر ترکیه برای حفاظت و اداره میدان هوایی کابل سرباز در افغانستان حفظ کند به کمک‌های مالی، سیاسی و لوژیستیکی امریکا نیاز دارد.

اردوغان در یک نشست خبری گفته که پس از خروج سربازان خارجی از افغانستان ترکیه میخواهد که پاکستان و هنگری در امور افغانستان نقش داشته باشد.

به اساس این گزارش  ترکیه پیشنهاد کرده که مسوولیت میدان هوایی کابل را به عهده میگیرد.

 اردوغان در این باره گفته «اگر آنها نمی‌خواهد ما افغانستان را ترک کنیم، اگر آنها حمایت ترکیه را در آنجا میخواهد، سپس  حمایت دیپلوماتیکی، لوژیستیکی و مالی امریکا برای ما بسیار مهم است».

در همین حال، جوبایدن، رییس جمهوری امریکا، در حاشیه نشست ناتو در بروکسل گفته که در مورد افغانستان میان رهبران جهان اجماع وجود دارد.

بایدن در این باره گفته «یک اجماع قوی میان رهبران جهان در باره افغانستان وجود دارد. سربازان ما به خانه برمیگردد، اما ما توافق کردیم که به تعهدات  دیپلوماتیکی، اقتصادی و بشردوستانه خود با مردم افغانستان ادامه خواهیم داد».

یادآوری می کنیم، که پیش از این رییس جمهور ترکیه گفته بود، که ترکیه تنها کشور قابل اعتماد است که بعد از خروج نیروهای خارجی از افغانستان می‌تواند نقش مهم در صلح و ثبات افغانستان داشته باشد.

اردوغان در این باره گفت: «امریکا به‌زودی افغانستان را ترک می‌کند، از لحظه‌یی که آنجا را ترک کردند، تنها کشور قابل اعتمادی که بتواند روند و وضعیت را در آنجا حفظ کند، به‌گونۀ آشکار آن ترکیه است».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала