فاش شدن یک پیشرفت چشمگیر ارتش امریکا در جنگ افغانستان

© REUTERS / Omar Sobhaniفاش شدن یک پیشرفت چشمگیر ارتش امریکا در جنگ افغانستان
فاش شدن یک پیشرفت چشمگیر ارتش امریکا در جنگ افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.06.2021
عضو شوید
در میان تردیدهای فراوان در مورد موفقیت نیروهای امریکایی در افغانستان، پزشکی جنگ در زمان جنگ طولانی امریکا در این کشور پیشرفت کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، روزنامۀ صبح کابل ترجمۀ مقاله‌ای از یک نویسندۀ امریکایی را نشر کرده که در آن به پیشرفت‌های طبابت در جریان جنگ افغانستان پرداخته شده است.
متخصصان می‌گویند جنگ افغانستان به پیشرفت طبابت در جریان جنگ کمک کرده است و نیروهای خارجی  در جنگ افغانستان تلفات شان را از بیست درصد تا ۸.۶ درصد کاهش داده اند.
یکی از تغییرات استفاده از دست‌بندهای طبی بود. جفری هاورد، یکی از کسانی که در مورد استفاده از این دستگاه در دانش‌گاه تگزاس در سن‌آنتونیو، مطالعه کرده، می‌گوید که بر اساس بررسی‌ها، استفاده از این دستگاه‌، می‌تواند باعث آسیب‌رساندن به عصب و حتا سبب قطع عضو شود.
 هاورد، می‌گوید که در ابتدای جنگ افغانستان، از این رگ‌بندها به گونه‌ی گسترده استفاده نمی‌شد؛ «اما وقتی وارد آن‌ جا شدیم، بسیار زود فهمیدیم که ما به آن‌ها نیاز داریم.»
 بسیاری از جراحت‌ها ناشی از انفجار بمب بود که گاهی سبب قطع عضوی از بدن می‌شد. مردم این قدر خون‌ریزی می‌کردند که نزدیک بود بمیرند.
به گفتۀ او در جنگ افغانستان با استفاده از رگ‌بند، دست‌کم ۲۴۰ نفر از مرگ نجات داده شده اند.
کاهش زمان انتقال زخمیان به شفاخانه نیز پیشرفت دیگری است. در سالهای نخست جنگ مدت‌زمان انتقال این زخمی‌ها، دو ساعت یا بیشتر بود اما در اواخر جنگ این مدت به کمتر از یک ساعت رسید. مدت زمان کمتر از شصت دقیقه برای رساندن زخمی به جراج را، «قانون ساعت طلایی» می‌گویند. با توجه به کوهستانی بودن افغانستان برای این کار نیاز بسیار به استفاده از چرخبال بود. هاورد، متخصص اپیدمی‌لوژی دانش‌گاه تگزاس، گفت که جان حدود ۲۸۰ نفر در افغانستان در نتیجه‌ی مداخله‌ی سریع مردم نجات داده شده است. 
یک پیشرفت دیگر نیز در زمینۀ ساخت اعضای مصنوعی بدن است. کیفیت این اعضا بیشتر شده و عامل جنسیت نیز به طور بیشتری در آن مدنظر گرفته میشود. این به زنان کمک میکند با داشتن اعضای مصنوعی بدن، احساس رضایت بیشتری کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала