وزارت خارجه افغانستان از سفیر پاکستان خواستار روشنی درباره سخنان وزیر خارجه این کشور شد

© the Ministry of Foreign Affairs of the Islamic Republic of Afghanistanوزارت خارجه افغانستان از سفیر پاکستان خواستار روشنی درباره سخنان وزیر خارجه این کشور شد
وزارت خارجه افغانستان از سفیر پاکستان خواستار روشنی درباره سخنان وزیر خارجه این کشور شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.06.2021
عضو شوید
وزارت امور خارجه افغانستان از فراخواندن سفیر پاکستان به خاطر سخنان پسین وزیر خارجه این کشور خبر داد. 
قریشی: افغانستان به یک رهبری کارآمد نیاز دارد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.06.2021
قریشی: افغانستان به یک رهبری کارآمد نیاز دارد

به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه افغانستان امروز سه شنبه ۲۵ جوزا ۱۴۰۰ نوشت: میرویس ناب معین سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان، پس از چاشت امروز با منصور احمد خان، سفیر جمهوری اسلامی پاکستان مقیم کابل ملاقات نموده و روی تقویت روابط دو‌جانبه، نقش پاکستان در گفتگوهای صلح، کنفرانس علمای دو کشور و تطبیق تصامیم اتخاذ شده در جریان سفر اخیر لوی درستیز پاکستان به کابل، گفتگو نمود.
این وزارت در ادامه نوشته است، که معین سیاسی وزارت امور خارجه ضمن استقبال از نشست علمای دو کشور که اخیرا به میزبانی عربستان سعودی برگزار گردیده بود و اعلامیه صادر شده آن نشست که بر ناروا بودن جنگ‌جاری در افغانستان تاکید کرده، یادآور شد، که هر دو کشور باید برای عملی شدن فیصله‌های این نشست گام‌های علمی بردارند. همچنان معین سیاسی روی تطبیق تصامیم اتخاذ شده در جریان سفر اخیر لوی درستیز پاکستان به کابل نیز تأکید کرد.
در ادامه این وزارت افزوده است، که ناب با درنظرداشت اهمیت روابط میان دو کشور در مورد صحبت‌های اخیر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی پاکستان نیز طلب وضاحت خواست.
بر پایه داده های وزارت امور خارجه افغانستان در این دیدار، منصور احمد خان نیز با اشاره به صحبت‌های اخیر صدراعظم پاکستان درباره رسیدن به یک راه حل سیاسی برای ختم بحران در افغانستان، بر نقش صلح و ثبات افغانستان برای صلح و ثبات منطقه به‌خصوص برای پاکستان تأکید نمود. آقای خان در ادامه واضح ساخت که، دولت‌اش به نقش و موقف دولت افغانستان برای موفقیت روند صلح تأکید دارد.
در پایان خبرنامه وزارت امور خارجه افغانستان آمده است، که معین سیاسی، بر تعامل مساعد به هدف تداوم و تقویت روابط دوجانبه و نیاز مبرم برای مکالمۀ پیامهای سازنده میان دو کشور تأکید نمود.

یادآوری می کنیم، که شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان با اشاره به سفر نزدیک رئیس جمهور افغانستان به واشنگتن گفته بود: اگر هدف رفتن به واشگتن آغاز اتهام‌زنی جدید و مسئول دانستن پاکستان برای تمام مشکلات افغانستان و عدم پیشرفت در روند صلح باشد، این سفر کمکی نخواهد کرد.

وی افزود: تامین صلح در افغانستان یک مسئولیت مشترک است، ما در روند صلح افغانستان نقش خود را صادقانه ایفا کرده‌ایم و اینکه پاکستان مسئول مشکلات افغانستان است دیگر خریداری ندارد؛ ما به اندازه کافی در این باره مقصر دانسته شده‌ایم.

 قریشی با انتقاد از رهبری دولت افغانستان نیز گفت که این وظیفه افغان‌ها است که در مورد راه پیش‌روی کشور خود تصمیم بگیرند و افرادی را پیدا کنند که بتوانند این کار را انجام دهند.

وزیر خارجه پاکستان تصریح کرد: «افغانستان به رهبری نیاز دارد که بتواند برای یک نتیجه موفقیت‌آمیز مذاکره کند و بتواند صلح را در این کشور تامین کرده و مردم نگران چسبیدن او به قدرت نباشند».

قریشی ادامه داد، که پیش از این چندین رهبر افغانستان از "هر گروه قومی" به اسلام‌آباد دعوت شده‌اند تا پیام واضحی را بفرستند مبنی بر اینکه پاکستان می‌خواهد با تمام جوامع قومی و رهبران "مهم برای صلح و آشتی" در افغانستان ارتباط برقرار کند.

وزیر خارجه پاکستان تاکید کرد که وقت در حال اتمام است و باید رهبری را پیدا کرد که اعتماد افغان‌ها را با خود دارد.

وی از طالبان و سران دولت افغانستان نیز خواست تا از خود انعطاف نشان دهند.

قریشی با تاکید بر اینکه اتهام‌زنی بین افغانستان و پاکستان هیچ نتیجه‌ای ندارد، افزود: باور کنید وقتی که می‌گوییم افغانستان صلح‌آمیز و با ثبات به نفع پاکستان است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала