طالبان: حضور نیروهای خارجی به بهانه تامین امنیت فرودگاه کابل پذیرفتنی نیست

© AP Photo / Hussein Sayedطالبان: حضور نیروهای خارجی به بهانه تامین امنیت فرودگاه کابل پذیرفتنی نیست
طالبان: حضور نیروهای خارجی به بهانه تامین امنیت فرودگاه کابل پذیرفتنی نیست - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.06.2021
عضو شوید
طالبان تصمیم ناتو ادامه حضور شماری از نیروها برای تامین امنیت فرودگاه کابل را ادامه اشغال دانست و تصریح کرد که حضور نیروهای خارجی را تحمل نخواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، طالبان در واکنش به تصمیم ناتو برای ادامه حضور نظامیان ترکیه‌ در افغانستان برای تامین امنیت فرودگاه کابل، آن را تصمیمی یکجانبه برای «دوام اِشغال» و به معنی «زیرپا کردن اراده و استقلال افغان‌ها» دانست.

ترکیه برای حضور نظامی در افغانستان خواهان پشتیبانی امریکا است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.06.2021
ترکیه برای حضور نظامی در افغانستان خواهان پشتیبانی امریکا شد

طالبان افزود: سازمان ناتو به بهانه تامین امنیت فرودگاه‌ها شاید می‌خواهد افغانستان را به میدان رقابت با رقبای منطقه‌ای خود تبدیل کند، که این را افغان‌ها هرگز تحمل نمی‌کنند.

طالبان در ادامه نیز از ترکیه می‌خواهد تا با ادامه حضور در افغانستان مرتکب «اشتباهی بزرگ» نشود و تاکید کرد که آنکارا نباید به نمایندگی از اشغالگران راه دشمنی با یک کشور اسلامی دیگر را اختیار کند.

مطلب تصریح می‌کند: «امارت اسلامی افغانستان تعهد نموده است که خاک افغانستان نه بر ضد کسی استفاده می‌شود و نه به کس دیگری اجازه می‌دهد که حضور نظامی و اشغالگرانه در کشور ما داشته باشد و یا افغانستان را به میدان رقابت با دیگران تبدیل کند».

«خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه پیش از این گفته بود که اگر دیگر کشورهای عضو ناتو به یک سری تعهدات مشخص سیاسی، مالی و لجستیکی پایبند باشند، نظامیان این کشور نیز به حضورشان در افغانستان ادامه خواهند داد.

پیش از این نیز گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال حضور نظامیان ترکیه‌ در افغانستان فراتر از فرصت تعیین شده برای خروج نیروهای خارجی مطرح شده بود.

این تصمیم ترکیه برای ادامه حضور در افغانستان و تامین امنیت فرودگاه بین‌المللی کابل حاصل گفت‌وگوهای فشرده واشنگتن با آنکارا بوده است و این موضوع در نشست اخیر ناتو نیز مورد بحث قرار گرفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала