استقرار نیروهای امریکا در قزاقستان

© AP Photo / Gustavoferrariپایگاه نظامی امریکا
پایگاه نظامی امریکا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.06.2021
عضو شوید
خلیل زاد: ایالات متحده بعد از خروج نیروهایش از افغانستان، می خواهد در آسیای مرکزی پتانسیل لازم برای محافظت از امنیت ملی خود را داشته باشد.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع قزاقستان اظهار داشته است که امریکا از قزاقستان تقاضأ مستقر نمودن نیروهایش در این جمهوریت را ننموده است.

قابل ذکر است که در ماه جون، زلمی خلیل زاد، نماینده ویژه ایالات متحده در افغانستان، طی یک جلسه توجیهی در قزاقستان، گفت که ایالات متحده بعد از خروج نیروهایش از افغانستان، می خواهد در آسیای مرکزی پتانسیل لازم برای محافظت از امنیت ملی خود را داشته باشد.

توافق‌نامه همکاری های نظامی میان افغانستان و قزاقستان امضا شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.06.2021
توافق‌نامه همکاری های نظامی میان افغانستان و قزاقستان امضا شد

وزارت دفاع قزاقستان گفت: "ایالات متحده از طریق کانال های وزارت دفاع با درخواست برای مذاکره در مورد استقرار احتمالی نیروها در خاک قزاقستان پس از خروج آنها از افغانستان ، درخواست نکرده است."

به گفته این وزارت، "مطابق با پروتکل استقرار تاسیسات زیربنا نظامی در سرزمین کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی از 20 دسامبر 2011، طرفین تصمیم می گیرند که در سرزمین های خود گروپ های نظامی، امکانات زیربنأ نظامی کشورهایی که عضو این سازمان نیستند، پس از مشورت فوری (توافق) با طرفین دیگر و در صورت عدم اعتراض رسمی آنها استقرار نماید".

پیش از این مجله وال استریت با استناد به منابع گزارش داده بود که ایالات متحده می تواند نیروهای خود را که از افغانستان خارج می کند در آسیای میانه مستقر کند، اما هنوز توافقی در این زمینه وجود ندارد.

دولت امریكا اعلام كرد كه تا اول ماه می آغاز می شود و تا 11 سپتامبر با هماهنگی كامل با متحدان، خروج نیروها از افغانستان را به پایان می رساند. در سال 2020، واشنگتن و نمایندگان طالبان در دوحه اولین توافقنامه صلح را در بیش از 18 سال جنگ امضا کردند. این امر برای خروج نیروهای خارجی از کشور خاورمیانه در مدت 14 ماه و آغاز گفتگوی بین افغانی پس از تبادل زندانیان پیش بینی شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала