هشدار قریشی درمورد یک جنگ داخلی در افغانستان

© AP Photo / B.K. Bangashهشدار قریشی درمورد یک جنگ داخلی در افغانستان
هشدار قریشی درمورد یک جنگ داخلی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.06.2021
عضو شوید
وزیر امور خارجه پاکستان هشدار می‌دهد که ناکامی در بیرون رفت از وضع کنونی افغانستان، این کشور را بازهم به یک جنگ داخلی خواهد کشانید.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در یک گفتکو با این شبکه گفته است که گفتگو میان افغانان، مصالحه، همدیگر پذیری و رهبری افغانان می‌تواند از یک جنگ داخلی در این کشور جلوگیری کند.
او که در باره پیشرفت در روند صلح کمتر امیدوار به نظر می رسید گفت: «از دید من، رییس جمهور غنی یک مسوولیت بسیار مهم بر شانه هایش دارد که او باید رهبری و انعطاف پذیری نشان بدهد.»

قریشی: پاکستان آماده هرگونه کمک برای برقراری صلح در افغانستان است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.06.2021
قریشی به عبدالله: آماده هرگونه کمک برای برقراری صلح در افغانستان هستیم

او دوحه را برای گفتگو میان افغانان جای خوب خوانده و گفته است که پاکستان همیشه برای تسهیل روند صلح کوشش کرده است.
او گفت: «چیزی که تغییر کرده است راهکار پاکستان است. ما می‌خواهیم که افغانستان با صلح و با ثبات باشد به خاطری که ما احساس می کنیم که یک افغانستان صلح آمیز و با ثبات برای ما اتصال منطقه یی وسیع را فراهم می‌کند.»
آقای قریشی افزود: «اگر به دنبال سرمایه گزاری وتوسعه روابط تجاری دوجانبه و منطقه هستید، این تنها می تواند با صلح فراهم شود. و صلح و ثبات در افغانستان تنها نیاز افغاستان نیست، بل خواست پاکستان نیز است. ما از آن سود می بریم.»
آقای قریشی گفت که راهکار جهان تغییر کرده است و اکنون به این باور نیستند که صلح می‌تواند از طریق راه حل نظامی به دست آید.
او افزود: «ما سال هاست که تأکید می‌کنیم که جنگ افغانستان راه حل نظامی ندارد. چیزی که تغییر کرده است راهکار تازه است که چیزی که نیاز است یک راه حل سیاسی از راه گفتگو است که ما طرفدار آن بودیم. این فضای بین المللی تغییر کرده است و این فضا را برای صلح قاطع تر از هر زمان دیگر ساخته است.»
وزیر خارجه پاکستان می‌گوید که کشورش طرفدار این است تا مردم افغانستان خودتصمیم بگیرند که کی بر آنان حکومت کند.
او افزود: «صلح تنها زمانی به افغانستان می‌آید که شما بنشینید و مصالحه کنید. اگر شما بنشینید و مصاله و مذاکره کنید، شما خود تعیین خواهید کرد که چگونه قانون اساسی می خواهید، چگونه نظامی باید ایجاد شود. چیزی که ما پیشنهاد می کنیم این است که یک نظام همه شمول (ایجاد شود).»
وی درمورد پیشرفت در روند صلح گفت: " «روند صلح باید از طریق یک مذاکره بین الافغانی به نتیجه منطقی آن برسد. ما با آنان روی میز مذاکره نیستیم. هر زمانی که نیاز بوده ما این روند را تسهیل کرده ایم. ما نمی توانیم به نماینده گی از شما تصمیم بگیریم. این افغانان استند که نشسته اند و تصمیم می گیرند که چی می خواهند.»
او هشدار داده است که اگر وضعیت کنونی ادامه پیدا کند، یک جنگ داخلی اتفاق خواهد افتاد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала