آمریکا : دو سال بعد از خروج از افغانستان القاعده دوباره قادر به فعالیت می‌شود

© AFP 2023 / Jewel Samadپنتاگون: دو سال بعد از خروج از افغانستان القاعده دوباره قادر به تجدید فعالیت خواهد شد
پنتاگون: دو سال بعد از خروج از افغانستان القاعده دوباره قادر به تجدید فعالیت خواهد شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.06.2021
عضو شوید
مقام‌های ارشد پنتاگون گفته اند که گروه‌های افراطی مانند القاعده در ظرف دو سال بعد از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان قادر به تجدید فعالیت خواهند بود.

 به گزارش اسپوتنیک، به نقل از «میلیتاری تایمز»، ژنرال لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در جلسه کمیته اعتبارات سنا گفت که گروه‌های تروریستی مانند القاعده احتمالاً تا 2 سال آینده قادر خواهند بود تا از خاک افغانستان تهدیدی علیه آمریکا باشند.

ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش افغانستان نیز این خطر را در سطح متوسط دانست و افزود: اگر دولت سقوط کند یا نیروهای امنیتی افغان منحل شوند، مشخص است این تهدید افزایش خواهد یافت.

محمد اشرف غنی  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.05.2021
غنی: افغانستان پس از خروج آمریکا برای جنگ با طالبان "آماده" است

پیش از این جو بایدن رئیس جمهور آمریکا گفته بود که گروه‌های تروریستی القاعده و داعش در این کشور اکنون دیگر تهدیدی برای آمریکا نیستند.

وی همچنین تصریح کرده بود که آمریکا طالبان و دولت افغانستان را نسبت به تعهداتشان برای اینکه اجازه ندهند تروریست‌ها آمریکا و یا متحدانش را از خاک افغانستان تهدید کند، پاسخگو قرار خواهد داد.

براساس تازه‌ترین آمارهای رسمی، تاکنون بیش از نیمی از روند خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان تکمیل شده است و همه نیروها قرار است تا 11 سپتامبر افغانستان خارج شوند.

بایدن در زمانی که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را اعلام کرد، گفت: «ما نمی‌توانیم به چرخه تمدید و گسترش حضور نظامی خود در افغانستان ادامه بدهیم، به امید این که شرایط ایده‌آل برای خروج ایجاد کنیم و انتظار نتیجه متفاوتی را داشته باشیم. حالا زمان آن است که به طولانی‌ترین جنگ امریکا پایان بدهیم.»

هشدار آستین و میلر در مورد تجدید فعالیت احتمالی گروه‌های تروریستی بازتاب‌دهنده تحلیل‌های برخی کارشناسان نیز است.

گروهی از کارشناسان امور افغانستان به شمول جنرال بازنشسته جوزف دانفورد، که قبلاً به عنوان فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا کار کرده است، در ماه فبروری در یک تحقیق نوشتند که «خروج شتاب‌زده» از افغانستان باعث تجدید تهدید تروریستی علیه ایالات متحده آمریکا در فاصله زمانی 18 ماه تا سه سال خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала