خان: به امریکا اجازه عملیات در افغانستان از خاک پاکستان را نمی‌دهیم

© Photo / IK / IKخان: به امریکا اجازه عملیات در افغانستان از خاک پاکستان را نمی‌دهیم
خان: به امریکا اجازه عملیات در افغانستان از خاک پاکستان را نمی‌دهیم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.06.2021
عضو شوید
نخست وزیر پاکستان اعلام کرد که به هیچ صورتی به سازمان سیا اجازه نخواهیم داد تا از خاک پاکستان برای انجام عملیات در افغانستان استفاده کند.

به گزارش اسپوتنیک، عمران خان، نخست وزیر پاکستان در مصاحبه با پورتال، آکسیوس گفت که اسلام‌آباد دیگر «به هیچ وجه» به سازمان سیا اجازه نمی‌دهد از پایگاه‌هایی در خاک این کشور برای انجام عملیات در افغانستان استفاده کند.
هنوز جزئیات بیشتری از این مصاحبه منتشر نشده است، اما مسئله انتقال پایگاه‌های امریکا از افغانستان به کشورهای منطقه در آستانه خروج نیروهای خارجی از افغانستان به دلیل حفظ قابلیت‌های مبارزه با تروریسم و مسایل اطلاعاتی برای امریکا اهمیت ویژه‌ای دارد.

خیال باطل امریکا برای داشتن پایگاه در آسیای میانه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.05.2021
خیال باطل امریکا برای داشتن پایگاه در آسیای میانه

همانطور که آکسیوس اشاره می کند، خان مدت هاست با همکاری پاکستان و آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم مخالف است. به گفته این پرتال ، مقامات آمریکایی هنوز امیدوارند که بتوانند با نیروهای مسلح و اطلاعات پاکستان در مورد استفاده از پایگاه ها به توافق پنهانی برسند. به عنوان مثال، رئیس سیا ویلیام برنز در سفر اخیر اعلام نشده خود به اسلام آباد، جایی که با همتای پاکستانی خود مشورت کرد، امابا نخست وزیر دیدار نکرد. در اوایل ماه جون، جیک سالیوان، دستیار امنیت ملی بایدن گفت که ایالات متحده "گفتگوهای سازنده" با پاکستان در مورد مبارزه با تروریسم در افغانستان داشته است، اما او جزئیات بحث‌ها را ارائه نداد.
پیشتر دولت امریکا اعلام کرده بود که از یکم ماه می روند خروج نیروهایش از افغانستان را آغاز می‌کند و تا 11 سپتمبر این روند در هماهنگی با هم پیمانان خاتمه خواهد یافت.
لازم به یادآوری است که امریکا و طالبان در فبروری سال 2020 پس از ماه‌ها مذاکره توافق‌نامه صلح را در دوحه به امضا رساندند. این توافق شامل خروج نیروهای خارجی از افغانستان ظرف مدت 14 ماه و همچنین آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی پس از تبادل زندانیان بود. از زمان امضای این توافق، طالبان بارها واشنگتن را به نقض آن متهم کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала