نگرانی نخست وزیر پاکستان از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان

© Photo / AAMIR QURESHIنگرانی نخست وزیر پاکستان از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان
نگرانی نخست وزیر پاکستان از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.06.2021
عضو شوید
نخست وزیر پاکستان گفته است که در شرایطی که در افغانستان هنوز جناح‌ها به یک توافق نرسیده اند، خروج امریکا از این کشور نگران کننده است.

به گزارش اسپوتنیک، عمران خان، نخست وزیر پاکستان در مصاحبه با پورتال، آکسیوس در پاسخ به سوالی که آیا او از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان خوشحال است، گفت: از یک نقطه نظر خوشحال هستم، چون در افغانستان هیچ راه حل نظامی وجود ندارد. اما نگرانی من این است که آنها بدون رسیدن به یک توافق سیاسی آنجا را ترک می‌کنند، احتمال جنگ داخلی وجود دارد."

خان: به امریکا اجازه عملیات در افغانستان از خاک پاکستان را نمی‌دهیم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.06.2021
خان: به امریکا اجازه عملیات در افغانستان از خاک پاکستان را نمی‌دهیم

به گفته وی، توافق سیاسی در افغانستان به معنای دولت ائتلافی، (نمایندگان دولت و از جنبش طالبان). او افزود: راه حل دیگری وجود ندارد."
خبرنگار آکسیون از خان پرسید که آیا او خروج امریکا از افغانستان را تا ماه سپتمبر اشتباه میداند؟ گفت: مشکل است در این باره سخن گفت. آنها در وضعیت دشواری قرار گرفتند، مجبور بودند برای خروج زمان تعیین کنند، وقتی زمان تعیین کردند طالبان اعلام پیروزی کردند."
وی درمورد اینکه آیا پاکستان در آینده طالبان را به عنوان یک دولت خواهد پذیرفت گفت: "وقتی نوبت به پاکستان می رسد، هر کسی که نماینده مردم افغانستان باشد با آنها در تماس خواهیم بود."
نخست وزیر در پاسخ به سوالی که اما اگر آنها (طالبان) به طور دموکراتیک انتخاب نشوند و در برخی از موارد باعث نگرانی آنها خواهند شد؟ افزود: "من نماینده طالبان نیستم. منطقی نیست که من بگویم که آنها چه کاری انجام می دهند، نباید انجام دهند. اگر طالبان تصمیم به پیروزی کامل بگیرند، خونریزی زیادی صورت خواهد گرفت. و بگذارید بگویم که پاکستان پس از افغانستان آسیب پذیرترین کشور خواهد بود. ما در حال حاضر سه میلیون مهاجر افغان داریم، این می تواند منجر به مهاجرت دیگری [از مردم افغانستان] شود. این نگرانی ما را بیشترین نگرانی می کند.
آقای خان روز شنبه با پورتال آکسیوس مصاحبه داشت که نیز افزوده بود که به هیچ صورتی به سازمان سیا اجازه نخواهیم داد تا از خاک پاکستان برای انجام عملیات در افغانستان استفاده کند.
پیشتر دولت امریکا اعلام کرده بود که از یکم ماه می روند خروج نیروهایش از افغانستان را آغاز می‌کند و تا 11 سپتمبر این روند در هماهنگی با هم پیمانان خاتمه خواهد یافت.
لازم به یادآوری است که امریکا و طالبان در فبروری سال 2020 پس از ماه‌ها مذاکره توافق‌نامه صلح را در دوحه به امضا رساندند. این توافق شامل خروج نیروهای خارجی از افغانستان ظرف مدت 14 ماه و همچنین آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی پس از تبادل زندانیان بود. از زمان امضای این توافق، طالبان بارها واشنگتن را به نقض آن متهم کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала