سفر غنی و عبدالله به امریکا؛ ایجاد خلا یا تلاش برای پرکردن خلاها؟

© AP Photo / Alik Kepliczسفر غنی و عبدالله به امریکا؛ ایجاد خلا یا تلاش برای پرکردن خلاها؟
سفر غنی و عبدالله به امریکا؛ ایجاد خلا یا تلاش برای پرکردن خلاها؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.06.2021
عضو شوید
جو بایدن، رییس جمهور امریکا به تاریخ ۲۵ جون با محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان و داکتر عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی افغانستان در واشنگتن دیدار خواهد کرد.

در خبرنامه‌ای نشرشده توسط دفتر مطبوعاتی کاخ سفید آمده است: “رییس جمهور بایدن بی‌صبرانه منتظر فرصت پذیرفتن رییس جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی به تاریخ ۲۵ جون سال ۲۰۲۱ در کاخ سفید است“.
براساس معلومات ابتدایی، در این نشست قرار است دوطرف روی مذاکرات صلح، خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، تدوام روابط دیپلوماتیک میان دو کشور، حقوق بشر در افغانستان، حقوق زنان و تقویه و حفظ دیگر ارزش‌ها بحث و گفتگو شود.
فریدون خوزون، سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی در گفتگو با اسپوتنیک افغانستان می‌گوید:

«رییس جمهور امریکا در یک دعوت رسمی از رییس شورای عالی مصالحه خواسته است تا به واشنگتن بیاید. داکتر صاحب عبدالله قرار است در این نشست روی روابط دو طرفه، ادامه کمک‌ها و پروسه صلح افغانستان گفتگو کند».

در شرایط کنونی که روزانه بیش از پنج ولسوالی در نقاط مختلف کشور به دست طالبان سقوط می‌کند سفر سران حکومت به امریکا انتقادهایی را در پی دارد، شماری هم این سفر را برای "پر کردن خلاها" مهم می‌دانند.

عظیم کبرزانی، نماینده مردم در مجلس نمایندگان می‌گوید:

«فکر می‌کنم اولا سفر رییس جمهور آنی نبوده و از قبل قرار بود این سفر انجام شود. این بحثی جدیدی نیست. در موقعیتی که افغانستان قرار دارد که موضوع مهم بدست گرفتن ولسوالی‌ها از سوی طالبان است این سفر خلای امنیتی را بوجود نمی‌آورد. برای بهبود روابط امریکا باید در این سفر نگاه خود را در رابطه به جنگ افغانستان واضح به حکومت افغانستان بیان کند. از سوی هم حکومت افغانستان باید نگرانی‌اش را از حضور افراطیت و تروریزم با امریکا در جریان بگذارد. این نشست مهم خواهد بود برای پر کردن خلاهای که‌ وجود دارد».

شماری از کارشناسان سیاسی به این باور اند که رییس جمهور غنی برای بهبود روابط خودش دوست داشت به تنهایی به امریکا سفر کند چیزی که از سوی رییس جمهور بایدن، پذیرفته نشد.
برنا صالحی، کارشناس سیاسی می‌گوید:

«سفر آقای غنی قرار بود قبلا صورت بگیرد و آقای غنی می‌خواست به تنهایی به کاخ سفید برود و با رییس جمهور جدید ایالات متحده امریکا دیدار داشته باشد. قطعا یک منظور سیاسی برای بلند بردن ریشه‌ای خودش بین رقبا و مخالفین‌اش داشت؛ که فکر می‌کنم دولت امریکا و شخص آقای بایدن با تنها آمدن آقای غنی به کاخ سفید موافقت نداشت. حالا که قرار است هردو با هم به امریکا بروند محور بحث بیشتر صلح خواهد بود تا بحث جنگ منازعه و مسایل امنیتی».

در ادامه آقای صالحی، در مورد نکاتی که قرار است روی آن در واشنگتن میان بایدن، غنی و عبدالله (گفتگوی مثلثی) بحث صورت بگیرد چنین پیش‌بینی می‌کند:

«ممکن بایدن به غنی بگوید که به ارتباط توافق دوحه و انتقال قدرت در صورت ختم جنگ از طریق توافق سیاسی با طالبان آن‌چنان که آقای خلیل‌زاد، می‌خواهد موافقت کند. از سوی هم تشکیل یک دولت فراگیر که در آن نقش نیروهای سیاسی، قومی حتی مخالفان مسلح دولت افغانستان تضمین شود؛ ایالات متحده امریکا حاضر خواهد بود تا از اشرف غنی و داکتر عبدالله حمایت کند».

سفری که قرار است اشرف غنی و داکتر عبدالله به تاریخ ۲۵ جون به واشنگتن داشته باشند واکنش‌های مختلف کاربران رسانه‌های اجتماعی را نیز به دنبال داشت.

ذکریا صفری، از کاربران رسانه‌های اجتماعی در افغانستان است. او در صفحه‌ای فیسبوک‌اش نوشته است:

«گفته می‌شود که قرار است محمداشرف غنی و داکتر عبدالله عبدالله به امریکا سفر کنند. اگر این سفر راه‌گُشا است و باعث برقراری امنیت می‌شود زودتر بروند».

این در حالی است که هفته گذشته یک هیأت مذاکره کننده به دوحه برای گفتگو با سران طالبان رفتند. گفتگوهایی که هیچ تأثیری در روند صلح افغانستان جز قدرت دادن به طالبان و افزایش کشته شدن نظامیان و مردم ملکی در کشور نداشته است.
به باور کارشناسان، با گذشت هر روز اعتماد مردم به حکومت و مذاکرات که در مورد صلح صورت می‌گیرد، کم‌تر می‌شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала