تامین امنیت فرودگاه کابل توسط ترکیه؛ بهانه ناتو برای ادامه حضور یا حفظ کابل؟

© Sputnik / Zuhal Sarhadتامین امنیت فرودگاه کابل توسط ترکیه؛ بهانه ناتو برای ادامه حضور یا حفظ کابل؟
تامین امنیت فرودگاه کابل توسط ترکیه؛ بهانه ناتو برای ادامه حضور یا حفظ کابل؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.06.2021
عضو شوید
به باور سیاست‌گران افغانستان حضور ترکیه در میدان هوایی کابل، همان برنامه ادامه حضور نظامی در افغانستان است.

جیک سالیوان، مشاور رئیس جمهور امریکا در امور امنیت ملی اعلام کرد ترکیه قصد دارد پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، تامین امنیت فرودگاه کابل برعهده بگیرد.

این مقام‌ بنلدپایه امریکایی افزود که روسای جمهوری هر دو کشور، جو بایدن و طیب اردوغان در این خصوص صحبت کرده اند.

وزیر خارجۀ ترکیه: انقره آماده است امنیت میدان هوایی کابل را تأمین کند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.06.2021
وزیر خارجۀ ترکیه: انقره آماده است امنیت میدان هوایی کابل را تأمین کند

با این حال، محمد حنیف اتمر، وزیر امور خارجه افغانستان با تائید این موضوع می‌گوید که وزیر امور خارجهٔ ترکیه با اشاره به نشست اخیر رهبران ناتو در بروکسل، اظهار داشت که کشورش متعهد به ادامۀ همکاری و حمایت از افغانستان، به‌ویژه تسهیل گفتگوهای صلح، حفظ دستاوردهای مشترک دو دهه گذشته، تأمین امنیت میدان هوایی کابل و علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اقتصادی در افغانستان می‌باشد.

به باور سیاست‌گران افغانستان حضور ترکیه در میدان هوایی کابل، همان برنامه ادامه حضور نظامی در افغانستان است.

عبدالله بیک، نماینده مردم تخار در مجلس به خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان می‌گوید که تا حال در این خصوص تفاهم صد درصدی صورت نگرفته است و هنوز فقط یک پیشنهاد است.

او گفت:
"حکومت افغانستان مهم است بخاطر اداره و آرامش مردم افغانستان تصمیم عاقلانه و بجا بگیرید".

مسعود کروخی، نماینده هرات در مجلس که مخالف حضور نظامیان خارجی در افغانستان در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان می‌گوید حضور ترکیه در فرودگاه کابل، نمایانگر بی برنامه‌گی و بی سر و سامانی است.

او افزود:
"زمانیکه افغانستان می‌تواند امنیت تمام کشور را بگیرید، نیازی به حضور ترکیه نیست".

خانم کروخی در مورد نقض توافق‌نامه دوحه تاکید دارد که این طرح حتی صحبت‌های جو بایدن، رئیس جمهور کنونی ایالات متحده را همچنان نقض می‌کند.

او اظهار داشت:
"تمام بدبختی ها از دست همین خارجی ها است، شما فکر می‌کنید ترکیه مهربان‌تر است، ببینید که روزانه ما چقدر قربانی می‌دهیم. خدا می‌داند که از میدان باز چه استفاده ها صورت گیرید".

جنرال عیتق الله امرخیل، آگاه نظامی افغانستان به خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان می‌گوید زمانیکه صحبت روی حضور ترکیه است، به معنای حضور خود ناتو می‌باشد.

تامین امنیت فرودگاه کابل توسط ترکیه به خواست امریکا؛ مسکو واکنش نشان داد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.06.2021
تامین امنیت فرودگاه کابل توسط ترکیه به خواست امریکا؛ مسکو واکنش نشان داد
آقای امرخیل افزود:
"ناتو و امریکا در همین‌جا حضور دارد و برای نیروهای دفاعی و امنیتی ما کمک های نظامی می‌کند. این به معنای امنیت میدان هوایی نیست، امنیت میدان هوایی را یک سرباز ما گرفته می‌تواند. همانطور که حالا بدست ما است".

این آگاه نظامی کشور تاکید دارد که توافق‌نامه دوحه یک نام باقی مانده است، این توافق‌نامه از طرف دو طرف، هم از سوی طالبان و هم از سوی امریکایی‌ها نقض شده است.

این در حالی ست که چند روز پیش، ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان، مدیر گروه دوم آسیای وزارت امور خارجه روسیه، طرح تامین امنیت فرودگاه کابل توسط ترکیه توافق‌نامه را نقض می‌کند.

طالبان همچنان در واکنش به تصمیم ناتو برای ادامه حضور نظامیان ترکیه‌ در افغانستان برای تامین امنیت فرودگاه کابل، آن را تصمیمی یکجانبه برای "دوام اِشغال" و به معنی "زیرپا کردن اراده و استقلال افغان‌ها" دانست.

این گروه افزود: سازمان ناتو به بهانه تامین امنیت فرودگاه‌ها شاید می‌خواهد افغانستان را به میدان رقابت با رقبای منطقه‌ای خود تبدیل کند، که این را افغان‌ها هرگز تحمل نمی‌کنند.

آنها از ترکیه خواسته اند تا با ادامه حضور در افغانستان مرتکب "اشتباهی بزرگ" نشود و تاکید کرد که آنکارا نباید به نمایندگی از اشغالگران راه دشمنی با یک کشور اسلامی دیگر را اختیار کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала