آمادگی ترکیه برای تامین امنیت میدان هوایی کابل

© AFP 2023 / Adem Altanآمادگی ترکیه برای تامین امنیت میدان هوایی کابل
آمادگی ترکیه برای تامین امنیت میدان هوایی کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.06.2021
عضو شوید
وزیر دفاع ترکیه امروز پنج‌شنبه 24 جون طی سخنانی اعلام کرد که ترکیه در صورت فراهم شدن شروط‌٬ پس از خروج نیروهای ناتو از افغانستان به تامین امنیت میدان هوایی کابل ادامه خواهد داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آناتولی، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه که گفتگوی هیئت‌های انقره و واشنگتن پیرامون امنیت میدان هوایی بین‌المللی کابل آغاز شد و این رایزنی‌ها ادامه خواهد داشت.

او افزود: در حال حاضر تصمیمی اتخاذ نشده است. به جز پرسنل کنونی، کسی به منطقه اعزام نشده است.

آکار در مراسم تحویل 1000 گیت هدایت دقیق HGK-82 در چارچوب پروتکل همکاری وزارت دفاع ملی ترکیه و شرکت «ASFAT» با حضور مصطفی وارانک وزیر صنایع و تکنولوژی٬ یاشار گولر رئيس ستاد کل نیروهای مسلح و فرماندهان نیروی کشور با بیان اینکه افغانستان در قلب آسیا موقعیت دارد و از اهمیت بسیاری برخوردار است٬ تاکید کرد که میان ترکیه و افغانستان روابط تاریخی و فرهنگی عمیقی وجود دارد.

وزیر دفاع ترکیه: این کشور برای نگهبانی میدان هوایی کابل سربازان اضافی نمی فرستد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.06.2021
وزیر دفاع ترکیه: این کشور برای نگهبانی میدان هوایی کابل سربازان اضافی نمی فرستد

وی ضمن اشاره به یکصدمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان ترکیه و افغانستان و امضای توافقنامه اتحاد میان دو کشور در سال 1921 میلادی٬ اظهار داشت که ترکیه برای امنیت٬ صلح و ثبات مردم افغانستان همیشه تلاش کرده است و به این تلاش‌ها ادامه خواهد داد.

وزیر دفاع ترکیه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ترکیه از سال 2002 میلادی بر اساس قطعنامه سازمان ملل متحد در چارچوب نیروهای ائتلاف بین‌المللی و سازمان پیمان اتلانتیک شمالی «ناتو» در افغانستان به همکاری خود ادامه می‌دهد گفت که فعالیت‌های ترکیه با احترام کامل توسط همه طرف‌ها پیگیری می‌شود.

وی ضمن اشاره به ادامه فعالیت مرکز فرماندهی نیروهای نظامی ترک در افغانستان٬ تصریح کرد که ترکیه طی 6 سال گذشته مسوولیت مدیریت میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی در کابل را داشته است. برای حفاظت از دستاوردهای شش سال گذشته٬ در صورت فراهم شدن شروط‌٬ به تامین امنیت این فرودگاه ادامه می‌دهیم. گفتگوها با کشورهای مختلف و امریکا در این مورد همچنان ادامه دارد.

پیش از این، کاخ سفید گفته بود که روسای جمهور امریکا و ترکیه، جو بایدن و رجب طیب اردوغان، در اولین نشست دو جانبه خود در حاشیه نشست ناتو در بروکسل، توافق کردند که انقره نقش اصلی را در تأمین امنیت میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی در کابل پس از خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان است بازی کند.

این در حالیست که ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه برای افغانستان تصریح کرد که ادامه حضور نظامیان ترکیه در افغانستان برای تامین امنیت کابل، پس از خروج دیگر نیروهای خارجی نقض توافقنامه با طالبان است.

وی در ادامه نیز ابراز تردید کرد که ادامه حضور نظامیان ترکیه برای تامین امنیت میدان هوایی کابل هیچ تاثیری بر وضعیت کلی امنیتی در افغانستان داشته باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала