نگرانی از احیای القاعده؛ نیروهای امریکایی با تأخیر از افغانستان بیرون شوند

© Photo / Dr. Aنگرانی از احیای القاعده؛ نیروهای امریکایی با تأخیر از افغانستان بیرون شوند
نگرانی از احیای القاعده؛ نیروهای امریکایی با تأخیر از افغانستان بیرون شوند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.06.2021
عضو شوید
رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان دیروز، در نخستین ساعات سفرشان به واشنگتن در مجلس سنای ایالات متحده امریکا روسای احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه این کشور دیدار کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه 8صبح، رئیس‌جمهور غنی و عبدالله عبدالله در جریان سفر شان به واشنگتن، با چارلز شومر و میچ مکانل، رئیسان احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه این کشور دیدار کردند.

پس از این ملاقات، سناتور میچ مکانل اعلامیه‌ای منتشر کرده و ابراز امیدواری کرده که اداره رئیس جمهور جو بایدن روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را به تعویق بیندازد و در این مورد به نگرانی‌های ابراز شده توجه کند. به گفته او، خطر تروریسم هنوز مهار نشده است.

غنی و عبدالله - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.06.2021
ديدار غنی با مشاور امنیت ملی امریکا+عکس

رئیس‌جمهور غنی و عبدالله عبدالله چهارشنبه‌شب، دوم سرطان، در رأس یک هیأت عالی‌رتبه عازم امریکا شدند.

آقای غنی در روز اول سفر خود با شماری از مقام‌های امریکایی در رابطه به تقویت بیش‌تر مناسبات دیپلماتیک، تمویل، تجهیز و‌ حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی، همکاری امریکا با بخش‌های اقتصادی و توسعه‌ای افغانستان و مبارزه مشترک با تروریسم، با مقام‌های امریکایی دیدار و صحبت‌ کرده است. رئیس جمهور و هیأت همراهش در روز دوم سفر خود با جو بایدن‌، رئیس‌جمهور امریکا، نیز ملاقات می‌کنند.

سناتور مکانل با اشاره به اظهارات وزیر دفاع امریکا در مورد القاعده گفته است که القاعده آماده می‌شود تا خود را احیا کند. لویید استن، وزیر دفاع امریکا، پیش از این اعلام کرده بود که ممکن است القاعده تا دو سال دیگر از افغانستان دوباره فعال شود.

آقای مکانل هشدار می‌دهد که اگر تغییری در راهکار امریکا نیاید، ممکن است این اتفاق پیش از مدت دو سال رخ بدهد.

طبق توافق‌نامه دوحه، گروه طالبان باید خشونت‌ در افغانستان را کاهش می‌داد و رابطه‌ خود با القاعده را قطع می‌کرد.

طالبان و امریکا یک‌دیگر را به نقض تفاهم‌نامه دوحه متهم می‌کنند.

طبق این تفاهم‌نامه، تمام نیروهای خارجی از افغانستان باید در اول ماه می سال روان میلادی از افغانستان بیرون می‌شدند، اما اداره بایدن اعلام کرد که نیروهای امریکایی تا یازدهم سپتامبر افغانستان را ترک خواهند کرد.

نیروهای ناتو نیز اعلام کرده‌اند‌ که هم‌زمان با سربازان امریکایی افغانستان را ترک خواهند کرد. طبق اعلام فرماندهی مرکز نیروهای امریکایی، تا هنوز حدود ۵۰ درصد نیروهای ایالات متحده از افغانستان بیرون شده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала